*

Farzad Kohti mukavampaa, turvallisempaa ja suvaitsevampaa Suomea käsikädessä yhdessä!

Päivä, jona nainen menetti naisellisuutensa.

Kesäisenä iltana yksi vasta maahan tullut mies kävellessään ympäri ämpäri kaupunkia, innolla katsoo ympärilleen ja samalla tutustuu uuteen asuinpaikkaansa. Jotkut ihmiset tulevat häntä vastaan ja toiset taas menevät hänen ohitse. On sekava olo, kun välillä ei pysty erottamaan ympärillään olevia ihmisiä toisistaan sukupuolen kannalta.

Yhdellä ihmisellä on pitkät ja kauniit hiukset ja korvakorut roikkuvat korvistaan, muttei hänellä ole mitään rintaa, vaan treenatut käsivarret ja tiukka vatsa ja jopa muhkea parta. Toisella kävelijällä on taas lyhkäiset tukat, muttei mitään koruja. Hän kävelee ihan miehekkäästi kovalla itsevarmuudella, joten tuntuu, että väkisin yrittää olla heiluttamatta lantiotaan, mutta lähestyttyään selviää, että hänellä on aika isot povet ja meikatut kasvot.

Aivan niin kuin sukupuolet on tahallaan sekoitettu sen takia, että ihmiset olisivat vain ulkonäöltään ihmisiä. Myöhemmin sama mies yllättyy entistä enemmän kun näkee, että
nätti ja heiveröinen tyttö lakaisee katuja ja kerää puiden lehtiä ja taas ihmettelee, miksi tässä maassa naiset joutuvat tekemään kovia ja karheita töitä?!

Teollisuus ja sen kiireinen elämä on näköjään maksanut kehittyneille maille kovaa hintaa, ja sen todisteena on mm. naisten naisellisuuden riistäminen. En tarkoita, että edelleen naisten pitää pysyä kotona ja kasvattaa lapsia, mutten myöskään sulata sitä, että nainen ajaisi rekkaa,
korjaisi auton peltiä, sahaisi puita rautakaupoissa, tekisi rakennustöitä ja lakaisisi katuja jne.

Naiset aikoinaan hakivat äänioikeutta ja tasa-arvoa ollakseen itsenäisiä ja riippumattomia miehistä ja niiden kukkarostaan, mutta nykyään huomaa, ettei enää se ole valinnan aihe, vaan naisen on pakko tehdä töitä, muutoin talouden ratas ei pyöri sujuvasti.

Jos oikein syvällisesti ja vapaamielisesti ajatellaan asiaa, niin selviää, etteivät kehittyneiden maiden kansa ole halvalla saaneet tätä nykyelämäänsä. Koska sen jaloille on uhrattu perheet, vankat ystävyydet, lasten kasvatus ja naisten naisellisuus, mitä taas vaikuttaa pitkäaikaisesti koko yhteiskuntaan ja sen hyvinvointiin.

Hyvät ja terveet ihmiset kasvavat yleensä mukavissa perheissä ja lämpimissä ystäväpiireissä, mutta jos teollinen elämä ei anna sellaista tukevaa, lämminhenkistä ja kannustavaa perhettä ja sen ilmapiiriä muodostua, niin ei voi odottaa, että tulevaisuuden nuorilla olisi ihanteellista elämää henkisesti ja fyysisesti.

Ihmisistä on tullut liian pinnallisia ja lyhytaikaisia, koska heillä ei ole enää aikaa keskittyä tärkeisiin asioihin, joten jälkiseuraukset ovat mahdollisesti suurempia ja synkempiä, kuin yleensä luullaan.

Nainen, joka on ollut aina kauneuden ja rakkauden aspekti, on ikävä kyllä joutunut todistamaan kaikin keinoin olevansa yhtä vahva ja pätevä, kuin mies, vaikkei olisi tarvinnutkaan niin pitkälle mennä. Minä ainakin haluan edelleen pitää naisia kauniina, tuoksuvina, naisellisina ja hienosydämisinä, kuin muka itsenäisinä, mutta miesmäisinä.



Farzad Moghaddam pour

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Onneksi vastapainona on kuitenkin meitä miehiä, jotka uskaltavat näyttää naisellisen identiteettinsä. Siinä sitä on ihmettelemistä kaukomaalta saapuvalla, ja veli venäläiselläkin:)

Markku Toivonen

Tuli mieleen vuosia, vuosia sitten julkaistu artikkeli suomalaisesta rekkakuskimiehestä, joka ajoi autoaan korkokengissä ja kauniissa koltussa. Minusta rekkakuskeiksi sopivat miehet ja naiset riippumatta pukeutumisesta, mutta tuossa teiden ritarittaressa oli jotain poikkeuksellisen hienoa. Mies ei menettänyt naisellisuuttaan edes rekan ratissa.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Muistan itsekin sen jutun. Näitä tosielämän sattumuksia ja sukupuoli-ilotteluja olisi kirjaseksi saakka. Tosikoille siitä tuskin iloa olisi, mutta elämään vähemmän vakavasti suhtautuvat se saisi luultavasti hyvälle mielelle.

Käyttäjän AnneLindell kuva
Anne Lindell

Minna -Maaria; kaukomailta saapuvilla ihmettelemistä suomalaisten miesten "feministisestä" puolesta ...ehkäpä.

Mutta Farzarin mainitsema asia pani kuitenkin muiettimään (quote): ..." ... naisilla Iranissa ei ole kovin paljon oikeuksia lain mukaan tai ei niin paljon kuin suomalaisnaisilla, mutta miehet taas kunnioittavat ja hemmottelevat naisiaan eri tavalla. Esim. mies ostaa vaimolleen (jos on varaa ja joskus jopa lainaa) auton, kultaa, ja jopa talon, eikä odota, että naisella olisi synttäri tai vastaava, mutta naiset taas ovat tottuneet siihen, että mies ottaa hänet huomoonsa." ..

Siis oliko kyseessä kuinka mones vaimo?

Kuka nyt ei ottaisi tuollaista miestä ... minä ainakin ... mutta suomalainen nainen haluaa olla ainutkertainen ja oma itsensä. Minä esim. nautin remontoimeisesta, eikä se ole lainkaan vähentänyt minun naiselliuuttani, mutta koska olen käsivoimiltani heikko ja pelkään sitä paitsi kovaäänisiä koneita (porakone, tasohiomakone yms.), joudun usein pyytämään miesvoimaa avukseni.

Naisellisuus on ihana asia, mutta niinkuin Farzad mainitsi, monella ja etenkin pohjoismaalaisilla naisilla on tuo naisellisuus ollut jo kauna hukassa. Halutaan liian paljon olla miesten kaltaisia- jopa puheutumisessa, kiroilemisessa, alkoholin ja tupkan käytössä ja jopa kävelytyyllissä ja elehtimisessä.

Minä uskallan olla nainen ja nauttia kaikkeia niistä naisellisuuten liittyvistä asioista täysin rinnoin, ja sanonkin teille siskot suoraan, että naisen maailma on sata kertaa parempi kuin miesten maailma ... kun sen oikein oivaltaa. Puhutaan liian paljon miesten ja naisten tasavertaisuudesta, mutta naisellinen nainen on sata kertaa miestä tasvertaisempi (Tätä en lähde selittämään, sillä tämä on sitä naisten logiikkaa).

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

"Naisellisuus on ihana asia, mutta niinkuin Farzad mainitsi, monella ja etenkin pohjoismaalaisilla naisilla on tuo naisellisuus ollut jo kauna hukassa. Halutaan liian paljon olla miesten kaltaisia- jopa puheutumisessa, kiroilemisessa, alkoholin ja tupkan käytössä ja jopa kävelytyyllissä ja elehtimisessä."

Tämä pitää paikkansa. Moni nainen on todennut, ettei tarvitse naisellisuuttaan missään. Olen myös kuullut, että mikäli nainen laittautuu vaikkapa hameeseen ja korkosandaaleihin, hän saa kanssasisariltaan kommentteja, että mikä luulet oikein olevasi. Ehkä se tuulipuku-sporttisandaali-crocsi-uggi-tyyli on mukava, mutta ei se millän tavalla silmää hivele.

Olen päässyt viime vuosien aikana opastamaan muutamaa naista oikeasti etsimään omaa naisellisuuttaan. Loppujen lopuksi ei naismaisuus tai miehisyys taida ollakaan sukupuoleen sidottu asia, sillä ristiin mennään ja vahvasti.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Anne,

Moniavioisuus ei ole enää Iranissa niin tapana, kuin muissa islamilasmaissa.
Iranilaiset naiset ovat nykyään paljon koulutetumpia ja sivistyneimpiä, mutta se on eri asia, jos konservatiivinen valtio väkisin aseen avulla pistää heidät huntuun ja huiviin.
Te valitettavasti ette tiedä kovin paljon koko totuudesta Iranista ja sen yhteiskunnasta, koska media ei kerro eikä pysty kertomaan kaikkea.
Toki ongelma ei ole 100% poistunut, mutta muista, että yli 60% Iranin yliopistojen oppilaista ovat naisia.

Lauri Korhonen

Aika tiukkaa tekstiä. Meinaan puuttua nyt tuolla tavalla ihmisten ulkonäköön.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kokeile Lauri,

Veikkaan, että itsekin ihmettelet välillä, jos ja kun tarkemmin katsot ihmisiä.

Lauri Korhonen

Totta kai ihmettelen.

Kommenttini koskikin yleistä ilmapiiriä mitä saa kirjoittaa tai ääneen sanoa ja mitä ei. Tai kuka saa.

Käyttäjän JuhaniPiironen kuva
Juhani Piironen

Olen Farzadin (onpa sulla hankala nimi :)) kanssa osittain samaa mieltä. Suomessa naiset pyrkivät jostain kumman syystä rumentamaan itseään. Joka tapauksessa mielipiteesi on tervetullut tänne SDP:n DDR:ään.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Juhani,

Onko minun nimeni hankalampi, kuin ajatusmaailmani? ;)

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Hei Farzad,

Sinun mielestä naisen tulisi olla jonkunlainen, olenko ymmärtänyt oikein?

Minun mielestäni jokainen saa olla juuri sellainen, kun haluaa, tehdä sitä työtä mitä haluaa, ja murtaa rajoja silloin kun haluaa. Oli sitten muu, nainen tai mies.

(Ja nyt en tarkoita mitään laitonta tai toisia dissaavaa.)

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Dennis Holm,

Olet valitettavasti ymmärtänyt väärin!
Minun mielestäni ihmisen ei pidä eikä tarvi taistella luontoa vastaan.
Siis nainen saa elää tasa-arvoisena, kunnioitettavana, rakastettuna ja vapaana, mutta myös NAISENA. Sama pätee mieheen.
Minä olen yrittänyt sanoa, että teollisuus on riistänyt ajan varrella arvokkaita asioita ihmisiltä, muttemme sitä ole huomannut, koska se on tapahtunut asteittain.

Käyttäjän KaiJuhaniHaavisto kuva
Kai Haavisto

farzad,
Ei nainen menetä naisellisuuttaan, vaikka tekevät rumillista työtä. Naisia on rekkaa ajamassa koska he haluavat ajaa rekkaa, tai tehdä jotain muuta ruumillista työtä. Afrikassa naiset tekevät raskaimmat työt, sillä aikaa kun kiehet pelaavat korttia tai metsästävät ja juovat omia viinaksiansa.

Suomen työkulttuuri nousi kukoistukseen viime sotien jälkeen kun kaikkia tarvittiin rakentamaan tätä maata uudestaan.
Suomessa työmoraali on korkalla ja on hienoa, jos naisetkin tekevät "ns miesten" töitä.
Kyllä se riippuu henkilökohtaisista valinnoista ja ominaisuuksista. Kukaan ei SUomessa pakota tekemään raskaita töitä, kuten toisin Afrikassa

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kai,

Parempi, ettemme tässä puhu takapajuisista maista ja niiden kansoista, koska tässä tekstissä erityisesti puhun kehittyneistä maista ja kansoista.
Toisaalta olet oikeassa, että suomalaiset miehet sotien aikana olivat puolustamassa maata ja naiset hoitivat sekä perheen asiat ja sen alantoa. Tiedän, että naiset tekivät kovasti pelloissa töitä, mitä arvostankin puhtaasti, mutta nykyään kyllä huomatakseni naiset hakevat töitä, joita itsekään eivät ole ennen ajatelleet, mutta ajan varrella siihenkin tottuvat.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Naiset tekivät sotien aikana muutakin kuin "tekivät kovasti pelloissa töitä".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lotta_Sv%C3%A4rd

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Miehetkin nykyään tekevät paljon töitä kotona Minna-Maaria ;)
Miehet jopa vaihtavat vauvan vaipan ja pesevät vessan ja laittavat ruokaa, vaikkei vaimo ole luvannut mitään sitä vastaan ;)

Käyttäjän KaiJuhaniHaavisto kuva
Kai Haavisto

Hei, itsekin teen ruokaa ja mielelläni, sillä parhaat kokit ovat miehiä. En voisi kuvitellakaan meneväni valmiiseen ruokapöytään odottamaan, että nainen tekisi ruokaa. Se on jo ajatuksena hölmö.
Voi sitä mieskin vaippoja vaihtaa, tosin itse en ole aikaisemman työni puolesta kerinnyt.
Ei siinä Minna-maarioita tarvita. Ihan normaali touhua Suomessa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kai,
Tässäkin asiassa olen samaa mieltä kanssasi ;) Itseasiassa luotan harvoin naisten kokkaamistaitoon, vaikka kiitänkin kovasti, kun nainen joskus tekee ruokaa ja tarjoaa minulle ;)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Nyt Farzad lähdit vähän vaarallisille vesille. Ei se töiden tekeminen vie naisellisuudesta tippaakaan pois.

Minä ainakin tunnen naisia, jotka ovat erittäin naisellisia. Voisi sanoa perusnaisia ihan perimältään. Toisaalta tiukan paikan tullen todella kovia jätkiä, joille on turha mennä isottelemaan. Naisia, jotka laatoittavat ja joilla pysyy porakone kädessä. Tai ovat roskakuskeja ja heittävät 700 litran jätesäiliötä siinä kuin miehetkin. Eikä yleensä paljon nokka tuhise, kun toimeen tartutaan.

On pieniä tyttöjä, joista suorastaan paistaa tämä perusnaisellisuus. Mutta jos he sen lisäksi haluavat tehdä asioita kuten pojat, sitä ei pidä heiltä kieltää. Me jokainen olemme oma persoonallisuutemme.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Juho,

En kyseenailaista naisten oikeutta työn valitsemiseen, mutta tosiaan töiden raskaus pilaa naisten ruumisrakennetta ja samalla sen ohessa heistä tulee kovia rinnakkaisia jätkiä. Siis minä puhun henk. sista kokemuksistani, koska tässä maassa olen monessa eri paikassa tehnyt töitä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

No, en minä nyt sinua moittimassa ollut. Lähinnä halusin sanoa, että nyt kieli keskellä suuta, ettei lipsahda pahaa sammakkoa. Työn raskaus kyllä pilaa niin naisen kuin miehenkin ruumiinrakenteen. Ja saman tahtoo tehdä usein myös työn helppous.

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Me kyllä suurinpiirtein tiedämme ilman sinun selostustakin erikoisuutemme vieraan näkökulmasta. Minua kyllä kiinnostaisi kuulla Iranin kulttuurista
mies-nais suhteessa, noin yleisesti ottaen.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Aimo,

Mitä erityisesti haluaisit tietää Iranista ja sen kulttuurista? Kysy ystävä hyvä ja minä vastaan niin laajalti, kuin pystyn. En ole koskaan jättänyt ihmisten kysymyksiä vastaamatta.
Sen verran snon, että nisilla Iranissa ei ole kovin paljon oikeuksia lain mukaan tai ei niin paljon kuin suomalaisnaisilla, mutta miehet taas kunnioittavat ja hemmottelevat naisiaan eri tavalla. Esim. mies ostaa vaimolleen (jos on varaa ja joskus jopa lainaa) auton, kultaa, ja jopa talon, eikä odota, että naisella olisi synttäri tai vastaava, mutta naiset taas ovat tottuneet siihen, että mies ottaa hänet huomoonsa.

Nainen Iranissa ei hevin mene naimisiin ja jos vihdoinkin suostuu, niin turvaa ensin tulevaisuuttaan kovalla vakuudella siltä varalta, ettei mies leiki hänen elämäsä kanssa noin vain. nainen tuo kovat ja kalliit myötäiset vanhempiensa rahoilla, mutta jos ero tulee, nii nvie kaiken takaisin, eikä miehellä ole oikeutta teelusikkaan.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Et sitten, Aimo, viitsinyt yhtään tarkentaa kysymystäsi. Tuo yleisesti ottaen on aika yleisesti otettu. No, jatketaanpa näitä tarinoita. Korjaa, Farzad, jos olen tehnyt taas pahoja yleistyksiä yksityisestä.

Autonkuljettajanani oli kaveri, joka oli pitänyt Intiassa ravintolaa veljensä kanssa. Sen takia hänet oli varmaan kuskikseni laitettukin, koska hän näin ollen puhui ihan hyvää englantia. No, näihin iranilaisiin mies-naissuhteisiin. Hän kertoi palanneensa takaisin kotimaahan, koska iranilainen nainen haluaa tavata äitinsä vähintään kerran päivässä. Ja komentosuhteet ovat sielläkin päin maailmaa, että mies on perheen pää, jonka vaimo kääntää. Ehkä siinä nyt oli vähän vitsintynkääkin mukana, koska oli sieltä Intiastakin sen verran käteen jäänyt, että hän oli hankkinut itselleen myös pienen palstan vuoristosta. Missä sitten viljeli viiniköynnöstä ja muuta pientä.

Hotellissa viereisessä huoneistossa oli lomamatkailemassa kihlapari. Tyttö puhui englantia ihan hyvin. Kihlapari kun olivat, niin olihan tytöllä lisäksi mukana tyttökaveri esiliinana.

Jos nyt joku asia hiukan korvaan särähti, oli se, että kuulin myös serkusavioliitoista. Siinä ilmeisesti taas on taustalla ennen kaikkea pyrkimys pitää varallisuus perheen hallussa.

Ja tosiaan, sain samankaltaisen tiedon kuin mitä Farzad tuossa yllä kertoi. Minulle tosin kerrottiin vain, että yliopisto-opiskelijoista yli puolet on naisia. Se todennäköisesti vaikuttaa myös hiljalleen yhteiskunnan modernisoitumiseen ja esimerkiksi noiden serkusavioliittojen vähenemiseen. Kaiken kaikkiaan sain kuvan, että iranilainen nainen on aika itsetietoinen otus.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kiitän Juholle,

Ei minulla ole mitään lisättävää ;)
Ns. auringon valo todisti auringon olemisen! Persialainen sanonta...

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

En tiedä mistä johtuu, mutta minä ainakin tykkään kaikesta rakennustöistä. No, ehkä se johtuu rakentajataustastani, mutta kaikki ns. "miesten työt" ovat mukavia.

Kun muutin nykyiseen asuntooni, tein kaikki hommat itse. Aikaa meni, mutta tupakkia ei. Olen kuitenkin naisellinen nainen, joten en näe että tässä olisi ristiriitaa. On hyvä huomata, ettei ole peukalo keskellä kämmentä ja pärjää yksinkin.

Polkupyörän korjaus on semmoinen asia, jonka jätän ammattilaisille, olkoon sitten mies tai nainen.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Ritva,

On ikävä, että tällä kertaa ollaan eri mieltä asiasta, mutta sitä vastaan, saanko tulla korjaaman polkupyöriänne? Myös mopot ja kodinkoneet voin ja osaan korjata ;)

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Farzad,

Eihän se tarkoita, että vaikka ollaan kavereita, aina pitäisi olla samaa mieltä. Eri mieltä voi olla ja pitääkin olla, että syntyy keskustelua.

Nyt kyllä toimii kaikki ja vasta huollatin polkupyöränkin:)

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Totta Ritva,

Erimielisyys on rikkaus!

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Ensi kerralla ota sitä pyörää sarvista ja huolla itse. Sitten osaat. :)

Ne pari työkalua, mitä pyörän purkamiseen tarvitsee, maksavat vähemmän kuin yksikään ammattilaishuolto.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Totta se on Ville ;)
Minä olin 9-vuotias, kun rupesin korjaamaan oman polkupyöräni, koska päivärahani ei riittänyt huoltoon ja isäkään ei hevin antanut pyörän huoltamiseen rahaa sillä perusteella, että minun piti keskittyä kouluun. Nyt jopa puran auton konetta ja vaikka mitä ;)

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Ville, varmasti sekin onnistuisi, mutta ainakin vielä toistaiseksi olen antanut miesten hoitaa nämä pyörähommat:)

Se pesukoneen liittäminen vei kyllä aikaa, meni rullakaupalla sitä teippiä ennen kuin natsasi. Sisulla sen tein, ajattelin ettei tähän mulukkua tarvita, kuin vaan näppärät sormet.:D

Käyttäjän KaiJuhaniHaavisto kuva
Kai Haavisto

Farzad, en tiedä oliko tämä tarkoitettu pieneksi provokaatioksi, mutta on aika vaarallista aloittaa keskustelu mies-naisrooleista. Kokemusta on :DD

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kai,

Oikeastaan tätä asiaa olen pitkään ajatellut ja aikonut kirjoittaa siitä.
Mutta eikö tämä sinun mielestäsi voisi olla hyvä indeksi, jolla voisi mitata meidän miesten ja naisten yhteisymmäryyttä ja samalla tuodaan esille erilaiset mielipiteet?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kirjoittajalla ei taida olla tyttäriä kun ei ole huomannut että naisia on joka lähtöön. On perinteiseen madonnarooliin sopivia on vauhtimimmejä on atleettisia, on impulsiivisia, on teoreetikkoja, on reippaita ja rassukoita. Niinkuin miehiäkin.
Luonto kyllä hoitaa että suku jatkuu, ei siihen tarvita mitää roolin esittämistä.
Tietysti jos elämän tarkoitus on pitää patriarkaattia yllä niin pohjoismainen moninaisuus aiheuttaa päänsärkyä.

Käyttäjän VeikkoP kuva
Veikko Penttinen

Farzad, Suomessa on sanonta: ei työ miestä pahenna, jos ei mies työtä. Ilman muuta sanonta tarkoittaa nykyään molempia sukupuolia.

On kokonaan eri asia, että suomalainen nainen pukeutuu "liian järkevästi" tai muuten vain laiminlyö naisellisuuttaan.

Onneksi täällä espanjattaret eivät ole vielä "liian järkeviä", vaikka joskus hirvittää katsella, kun arkipäivänä mennä tepsutellaan 11 sentin piikkareilla.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Veikko,

Eikö sinun mielestä suomalaisnaiset pukeudu hieman liian mieheksi?
En tiedä voiko sitä sanoa järkeväksi, mutta minä ainakin haluaisin, että kesällä suomalaisnaiset pukisivat päälleen leningitm hameet ja mekkoja. siis tämä on puhdas ja vilpitön toivomus, muuten en ole pervo enkä irstas.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

On onnesi ettet ollut Suomessa 60-luvulla jolloin minihameet ja minishortsit olivat muodissa.
btw. liian lyhyistä mekoista on ollut paljonkin puhetta viime aikoina myös US:n Puheenvuoroissa. Ne kuulema provosoivat jotkut mamut väkisinmakaamisiin (jos kohta kantasuomalaisetkin).

Käyttäjän VeikkoP kuva
Veikko Penttinen

Tässä olen melkein samaa mieltä, paitsi täällä Espanjassa naiset tykkäävät hyvin lyhyistä ja hyvin piukoista shortseista ja luulen, ettei muillakaan miehillä ole mitään tuota muotia vastaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Veikko,

Espanjalaiset miehet ovat tottuneet siihen. Ns. sitä, mitä kielletään enemmän kysytään...

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Kylläpä se aika järkevää on pukeutuminen näillä leveysasteilla. Onneksi nyt on matala muoti kengissä, niin monet vaivaisenluut jää syntymättä.

Kyllä minusta mies tai nainen on seksikäs, jos vaan älliä päässä riittää, sama vaikka risat verkkarit päällä.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Ritva,

Heitit hellän jutun ;)
Oletko sinäkin niitä naisia, jotka pitävät työhaalarissa olevaa miestä seksikkäänä? Toiset naiset taas sanoo, että essussa oleva mies tehdessään ruokaa tai tiskatessaan on seksikäs...

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

No se on juttu niin, että jos rakastaa toista ihmistä, niin vaatteet on sivuseikka. Sitten tietenkin jos lähdetään iltaa viettämään, on mukava pukeutua näyttävästi.

Muuten mahdollisimman rennot asut kotioloissa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Sini,

Ei valitettavasti minulla ole tytärtä, mutta kyllä haluaisin ainakin yhden tytön :(
Siitä voisit olla varma, etten yritä loukata tai mollata suomalaisia naisia, kun ne ovat ihania, mutta kuten alkutekstissä lukee, niin jutulla on vanha pohja ;)

Käyttäjän KaiJuhaniHaavisto kuva
Kai Haavisto

On totta, että Suomalainen nainen ei pukeudu naisellisesti, mikä ei tarkoita kaikkia naisia, mutta isoa osaa kuitenkin. Kun katsoo venäläisiä naisia,niin naisellisuus näkyy ja osataan pukeutua hyvin.
Suomalaiset naiset ovat vähän sellaisia arkisia rytkyineen, mutta ei kaikki. Osa osaa pukeutua naisellisestikin ja se on vaan hienoa

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kai,

Olen myös nähnyt ja huomannut, että moni suomalaisnainen pitää hienosti pukeutuneita venäläisnaisia......:na ja ne varmaan sen tekee kateudestaan ;)

Lauri Korhonen

Suosittelen turistimatkaa kesäiseen Tallinaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Olen käynyt siellä Keväällä ja juttuja huomannut kanssa.

Käyttäjän salvator kuva
Elo Kemppainen

¨Minä en ymmärrä karvanpoiston mielekkyyttä, kasvaa, kasvaa karvat, niin parta kuin ihokarvatkin...naisellisuus ei ole kiinni karvoista eikä meikeistä...

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Elo,

Ei karva ole niin tärkeä, jos naisellisuus muutenkin on säilynyt naisessa.
Myös liian karvattomuus voi olla tylsä ;)

Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka

Miksi nainen ei voisi tehdä mitään fyysistä työtä, edes lakaista katuja tai haravoida puistoja! Sehän on terveellistä liikuntaa.

Eikö nainen saisi edes kolata lunta mielestäsi? Pitäisi hukkua vain lumeen, ja roskiin ja lehtiin.

Sää oot hassu.

Ei sukupuoli muutu muuksi, vaikka mitä tekisi. Meillä tehdään kaikkea, mitä vain osataan ja jaksetaan tehdä.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Merja, Merja,

Lukisit ystävällisesti uudestaan kirjoitukseni ystäväni.
Olenko hassu vai jotain pehempaa meinasit sanoa ;)?
En yritä prpvpsoida tai mollata teitä ihania naisia, mutta pohdiskele hieman syvällisempi asiaa ja vastaan sinulle kun olen syönyt. vasta olen tullut kotiin töistä ja kovasti nälkäinen. En hae naisia kotiini ruuon laiton, siivouksen tai sängyn takia ;)

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Kait tämä juttu on Vapaavuoron puolella? Haiskahtaa Facebook-hölinältä tuttujen ja ½-tuttujen kesken.

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Voi että Merja kun minä tykkäsin noista hommista. Kun lapset olivat pieniä ja mies töissä, niin pihalla lasten leikkiessä leikkasin samalla ruohon. Talvella taas kolasin lumet valmiiksi, että raskaan työpäivän päätteeksi pääsi isäntä pihalle ja kotiin syömään.

Minusta se oli mukavaa puuhaa ja hyvää liikuntaa. Ja siitä hyötyi koko perhe.

Käyttäjän Jalis kuva
Kaisa Jalis

Luulen, että minulla on monta mieselämää takana - ja perinaisellisuus on itselleni vierasta. En pidä mistään, mitä naisten tulisi tehdä: tehdä ruokaa, siivota, hoitaa itkeviä lapsia. Täten en ole väen vängällä mihinkään avioliittoon halunnutkaan.

Mieluummin teen puutöitä, rakentelen jotain kivaa, kuin ompelisin sukkien reikiä umpeen. Naisten hommat ovat vain tylsiä. Autoa en kylläkään osaa/jaksa korjata.

Käyttäjän Jalis kuva
Kaisa Jalis

+ että Suomessa ja Pohjoisessa naisten on ehkä pakko olla kovapintaisempia kuin etelässä.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kaisa,

Ei se ole mikään ihme, jos niin toimit, mutta kirjoitukseni ydin on se, että; miksi monesti taistelemme luontoa vastaan?
Kuvittele, minä olen ollut aina naisten kanssa tekemisessä sekä koulussa, että töissä, ja hyvinkin olen huomannut, kuinka niiden kuukautiset piinaa vaikuttaa niiden asenteeseen ja kykyyn. Täten voisin kuvitella, että nainen ollessan töissä taistelee ja ponnistelee kahta piinaa vastaan. Eli työn rasitus ja luonnollisensa vaiva.
En ole nainen, mutta voisin kuvitella, ettei se ole niinkään helppoa.

Käyttäjän mariaani40 kuva
Mari Korhonen

Farzad, luonto on muovannut hyvin monenlaisia elämänmuotoja, osa keskenään samanlaisia, osa hyvin erilaisia.

Ihmiset ovat yksilöitä ja naiset keskenään erilaisia. Yhdelle naiselle naiseus voi olla leninkejä ja mekkoja ja kynsilakkaa. Toiselle naiselle se voi olla vapautta olla juuri sen näköinen kuin on, laihduttamatta ja laittautumatta. Kolmas taas voi yhdistellä näitä mielialansa mukaan.

Naiseuden ytimestä voidaan olla eri mieltä, mutta jätettäköön se jokaiselle naiselle itse pohdittavaksi kuinka paljon ja missä muodossa haluaa naiseuttaan ilmentää. Nauti sinä niiden naisten katselusta, jotka silmääsi miellyttävät ja jätä huomiotta ne, jotka eivät miellytä.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Mari,

Sinä analysoit oikein ja olen samaa mieltä, mutta lopussa pistit aika terävän piikin ;)
En ole naisten mies enkä irstas, mutta naisten kauneutta ja muhkeutta ihailen puhtaasti. Tulen niiden kanssa usein hyvin toimeen, mutta myös tiedän, mitä ne voivat aiheuttaa jos ja kun tallaa heidän häntä, joten naisten logiikkaa yliesesti ja persoonien yksityisesti aina tulen huomaamaan. Kiitos kommentistasi ;)

Käyttäjän mariaani40 kuva
Mari Korhonen

Mitään terävää piikkiä ei pitänyt olla, ikävää jos tunsit niin.

Tarkoitin vain, että koska et voi ympärilläsi olevia naisia muuttaa, niin sinulle jää valittavaksi vain se, kuinka suhtaudut heihin. Ja siinä tapauksessa kannattaa keskittyä vain niihin naisiin, jotka itselleen tutuimmaksi ja miellyttävimmiksi kokee.

Työtovereita ja sukulaisiaan ei voi valita, kaiken muun voi.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Asiaa Mari ;)

Ja muuten, miksei työtovereita saa ihailla tai heistä kiinnostua, jos ja kun tilanne soisi?

Käyttäjän mariaani40 kuva
Mari Korhonen

Tottakai työkavereita ihailla voi, mutta monissa työympäristöissä sen julkituominen ei ole välttämättä soveliasta. Työpaikoilla keskitytään työhön.

Ja nyt en tietenkään voi puhua kuin vain omasta puolestani, mutta huomionosoitukset ulkonäöstäni tai kiinnostus itseäni kohtaan työpaikalla tuntuisivat kiusallisilta, haluan mieluiten tulla huomatuksi hyvänä työntekijänä.
Suomessa on aika korkea työmoraali ja työntekijät sitoutuvat työsopimuksillaan edustamaan työaikana työnantajan arvoja. Yleensä parinmuodostus ei sovi näihin arvoihin ja stategioihin.

Vapaa-aika on ihan eri asia.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Miehen piina on sitten tasainen keskinkertaisuus kun ei ole ovulaation luovuushuippua eikä kuukautisten pikkukriisiä. Kyllä tasainen keskinkertaisuuskin vammauttaa miehiä työelämässä esim luovissa ammateissa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Sini,

Luonnetta ja luontoa vastaan ei tarvi eikä kannata taistella ;)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Farzad, juuri sitä sinä teet ja minä yritin osoittaa sen sinulle! Erilaisuus ei ole rikkaus vaan perheessä vaan myös työelämässä. On keskiaikaista tehdä miehestä työelämän normi. Ja huom keskiaikaisuus ei ole sama kuin luonnollisuus.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Sini,

Jos luonnosta puhutaan järjestyksestä, niin ihmisen luonne on ollut aikaisemmin ollut olemassa, kuin elämänsä vaikutukset ja/tai yhteiskunnan yleiskulttuurin jälkiseuraukset. Samaan joukkoon voi myös panna teollisuuden ja kulttuurin vaikutukset, mutta nämä juuri ovat usein ristiriidassa ihmisen luonteen kanssa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Yhteiskunnallinen organisoituminen ja työ-nimikkeellä kulkeva yhteistoiminta on osa ihmisen perusluonnetta siinä missä sukupuoliroolien rakentelukin. Ihminen on tunteva, puhuva ja ajatteleva muurahainen joka jatkuvasti neuvotellen päätyy erilaisiin sopimuksiin toisten muurahaisten kanssa.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

En tiennytkään, Farzad, että olet näin konservatiivinen.

Olen kanssasi eri mieltä. Naisen paikka on siellä, mihin hän itse haluaa mennä, oli se sitten rekan rattiin tai rautakauppaan. Edelleen voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja laittamaan ruokaa, mutta kuka sellaista koko ajan haluaisi - eihän kukaan mieskään halua?

Sen, mitä meillä on jalkojen välissä, ei pitäisi määritellä, mitä voimme ja saamme elämässämme tehdä. Sukupuoli on yksi ihmisen ominaisuuksista, mutta ei tärkempi kuin muut.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Nainen kuljettaa helpostikin elektroniikalla varustettuja laitteita kuten lentokonetta, rekkaa, öljytankkeria, satamanosturia ym.ym.

Saudi-arabialainen nainen teki historiaa osallistuttuaan maansa ensimmäisenä naisena olympiakisoihin. Suomessakin pantiin hanttiin ei niin kauan sitten, mutta niistä ajoista on kehitys kehittynyt, kuten sanotaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

P. J,

"Saudi-arabialainen nainen teki historiaa osallistuttuaan maansa ensimmäisenä naisena olympiakisoihin."

Etkö muka ole lukenut tai kuullut, mitä sille raukka tytölle tapahtui?
Kun seuraat jotain asiaa, niin mene sitten loppuun asti.
Mieluummin puhuisit siitä Saudi-naisesta, joka rohkeasti ajoi autoa keskellä kaupunkia, vaikka se onkin kielletty niille.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Mitä sille naiselle tapahtui?
Ihan kaikkia maailman asioita en ehdi seuraamaan alusta loppuun.

Kerroin vain sen, mikä oli historiallista, eli osallistuminen kisoihin. Jos jotain pahaa on tapahtunut, se on ikävää, mutta kait tavallista siinä maassa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Paha tapahtui valitettavasti :(

Tytön isä ei antanut hänen ilman huivia osallistua kisoihin ja olympialaispäättäjätkään eivät joustaneet sääntöjä. Joten tumpero ja juntti isä kukisti oman lapsensa lahjan ja sisun...

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Jaakko,

En todellakaan ole konservatiivinen. Lyhyessä tekstissä olen yrittänyt laajasta ja monipuolisesta asiasta tiivisti puhua, mutta sinä ja moni muu kommentoija poimitte tietyn pätkän tekstistä. Siis tekstiä pitää lukea ihan kokonaisenaan ja puolueettomasti. En ole missään tapauksessa yrittänyt haastaa naisten tasa-arvoa tai kiihottaa feministejä, vaan katsonut vapaamielisesti asiaa. Alkutekstissä hyvin vihjaan myös erikulttuuriin ja arvoihin, joita vaihtelevat eri kulttuureissa.
Kunpa kaikki ihmiset olisivatkin niin kaukokatseisiä ja vapaamielisiä, kuin minä ;)

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

"Teollisuus ja sen kiireinen elämä on näköjään maksanut kehittyneille maille kovaa hintaa, ja sen todisteena on mm. naisten naisellisuuden riistäminen. En tarkoita, että edelleen naisten pitää pysyä kotona ja kasvattaa lapsia, mutten myöskään sulata sitä, että nainen ajaisi rekkaa,
korjaisi auton peltiä, sahaisi puita rautakaupoissa, tekisi rakennustöitä ja lakaisisi katuja jne."

Farzad, tämä ei ole erityisen vapaamielisen ihmisen tekstiä. Eikä tämä ole myöskään vain yksi poiminta, vaan kirjoituksessasi oli muutakin samantyylistä. Olet huolestunut/harmissasi siitä, mihin kehitys on mennyt, ja pidät ainakin osittain parempana entisaikoja - peruskonservatiivisuutta.

Miksi et sulata sitä, että nainen ajaa rekkaa, jos se on hänen oma ammatinvalintansa? Ja Suomessa näin myös yleensä on, sillä täällä harvoin kukaan pakottaa kenellekään, edes naiselle, mitään tiettyä roolia, vaikka sukupuoli toki edelleen rajoittaa valintoja jossain määrin.

Tiedän, että olet hyvä ihminen, mutta tässä asiassa voisit harkita uudelleen mielipiteitäsi. Minusta ainakin on tärkeää, että jokainen voi tehdä mitä haluaa ja toteuttaa itseään, riippumatta sukupuolesta. Eikä ole muiden asia arvioida, onko se hänelle soveliasta vai ei.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Jaakko,

Minäkö en sulata sitä, että nainen ajaa rekkaa? Voi rähmää...
Päin vastoin minä nautin kovasti kun näen kuinka muhkeasti kaunis nainen pyörittää pitkän rekan ohjauspyörän..Hemmetin kaunis, koska itse olen syntynyt ja varttunut rekkaperheessä ja lapsesta asti olen ihaillut länsimaalaisnaisia, jotka ajavat rekkoja...
Konservatiivisuus ei ole, sitä ,että sinä tai minä kaipaamme jotain aikaa tai kautta, vaan se, ettet näe tulevaisuutta ja tai et olisi valmis muutoksiin ja uudistuksiin.
Minähän olen onneksi mennyt näiden kynnysten yli, joten ihan rauhassa ja kovalla itsevarmuudella pohdiskelen noita asioita.
Minä pikemmin puhun siitä, että jos nainen saa valita ammatinsa tasa-arvoisessa tilanteessa, niin ei varmaan kaikki naiset valitse roska-auton kuljetuksen ja päiväkodin työn välistä välttämättä ensimmästä vaihtoehtoa. Yritän sanoa, että valintavaroja koko ajan vähenee.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Farzad, uskon sinua.

Mutta viimeisestä väitteestä joudun olemaan jälleen eri mieltä :) Valinnanvara päinvastoin nimenomaan kasvaa! Ennen vaihtoehtona oli vain päiväkodintäti, nyt mukaan on tullut se rekkakuski, tulevaisuudessa naiset voivat toimia ihan missä ammatissa tahansa!

Ja miehet myös! Tämä koskee molempia sukupuolia. Miehilläkin on ollut rajoitteita. Ennen olisi katsottu kummasti miespuoleista sairaanhoitajaa, ei enää.

Kaikille vapaus valita itse, mitä haluaa!

Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka

Maataloissakin emännät ajavat usein traktoria. Jos on jokin yritys, kuten maatila, niin sitä paremmin se menestyy, mitä useampia töitä molemmat kykenevät sen eteen tekemään.

Kaipa se siihen perustuukin Suomen hyvinvointi, täällä on aina oltu vapaamielisiä noiden töiden suhteen. Se olisi hullunkurista, että nainen vain nypläisi nurkassa pitsejä, koska on nainen. Ei sukupuoli ole invaliditeetti. Sitten vanhinkodissa voidaan olla heikkoja, sitten kun aidosti sitä ollaan.

Minun isänikin oli sodan käynyt äijä, ja pesi ikkunat joskus kun kävi kylässä meillä. Häntä häiritsi "likaiset" ikkunat.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Merja,

Minä en puhunut kuitenkaan perheyrityksistä ja siitä, etteikö koko perhe saa olla mukana, kun koko perheen elanto on siitä kiinni.
Toin lähinnä esille teollistuneen elämän vaikutukset ja myös siitä, ettei vanhemmilla ole enää tarpeeksi aikaa lasten kasvattamiseen. Siis en puhu tyhjästä, vaan omista kokemuksistani ja havainnoistani kirjoitan ja puhun.
Muutenm inäkin eniten tykkään topakoistam näppäristä ja itsenäisistä naisista, kuin martyyreista ja heikoista, jotka ovat riippuvaisia miehen avusta.

Käyttäjän MerjaHeikka kuva
Merja Heikka

Kylä minä ymmärrän, että sinulle on ollut kulttuurishokki tulla tänne suomalaiseen katutodellisuuteen. Osa niistä asioista, mitä näet ovat hyviä, ja osa ei niin kovin hyviä. Mutta tartuin tuohon työ-asiaan, koska se on minusta hyvä asia Suomessa. Kaikki saavat tehdä sitä, mihin kykenevät. Ja miehetkin saavat olla "koti-isiä".

Se, että suomalaiset naiset näyttävät niin käytännöllisiltä, se on varmasti vähän luterilaisuudenkin syytä, ja sitten on vain käytännöllisyys ja osittain siksikin, että tavalliselle suomalaiselle naiselle perhe on tärkein, ja oma ulkoinen habitus on se viimeinen asia, mihin tuhlataan.

Sama käytännöllinen pukeutuminen ruotsalaisilla naisillakin on, ei siellä näe naisia korkokengissä kadulla, vaan ihan lättänissä tossuissa. Heillä on kumminkin enemmän kait rahaa pukeutumiseen, joten ovat piirun verran tyylikkäämpiä kuin meikäläiset.

Tai no, pakko tunnustaa, että toppatakkityyli on vain jotenkin niin rento. Ei tarvi ressata, ja kun kaikki muutkin ovat samaa tyyliä. Eihän suomalaiset miehetkään ressaile ulkoisen muotonsa suhteen. Se on tavallaan ylellistäkin, jollakin kierolla tavalla.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Niin Merja,

Tämän kirjoituksen ansiosta ainakin rikastuu minun tieto suomalaisuudesta ja suomalaisten yleiskulttuurista. Kiitos siitä.

Pekka Toivonen

" Ihmisistä on tullut lyhytaikaisia."

Hyvin kiteytetty, vaikka elinaikamme on itse asiassa pidentynyt :)

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Juuri näin Pekka. Onneksí yhden hyvän ja syvän pointin oivalsit. Kiitos ;)

Käyttäjän sinenmaa kuva
kati sinenmaa

Tämä kirjoitus oli jostain syystä erilainen kuin aiemmat kirjoituksesi.
Ikävää, jos olet saanut lommon kiiltävään kulttuuriisi. Naisilla, kuten kaikilla ihmisillä, on oikeus näyttää juuri siltä, miltä he itse haluavat. Jos haluat nähdä naisellisia naisia, niin sinun pitäisi palata Teheraniin katselemaan säkitettyjä naisia, joilta miehet ovat kieltäneet jonkun ihme hiipparin nimissä kaiken muun paitsi ei poikavauvojen tuottamista.

Afrikassa naiset tekevät lähes kaiken ruumiillisen työn miesten juoruillessa khattia ja viinaa vetäen. Kiinassa miehet sitoivat tuhansien vuosien ajan tyttölasten jalat, jotta heistä kasvoi naisellisia naisia. Islamissa miehet säkittävät naiset, jotta miehillä olisi naisellisia naisia. Suomi on sentään maailman paras maa juuri siksi, että täällä alastomuus ei ole aiemmin ollut häpeä; Suomalaisuuteen on tullut häpeä maahanmuuttajien mukana. ............

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Voi jumalauta (jos on olemassa?!) Minäkö haluan naiset säkissä? Minä sanon, että naisten pitä pukeutua naiselliseksi ja seksikkäästi ja sinä taas heität islamilaisuuden sontaa minun otsaani;)? aika kummallista, ettei erimielisyyttä siedetä noin helposti. Lue uudestaan teksti Kati.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Ehei, Farzad. Suomessa nainen pukeutuu juuri niinkuin itse haluaa, ei niinkuin sinä haluat.
Toki minäkin katselen lyhytmekkoisia naisia mielelläni mutta en menisi arvostelemaan jos eivät niin teekään.

Käyttäjän sinenmaa kuva
kati sinenmaa

Nin? Naisellisuus on kulttuurinen ominaisuus. Miehet eri kulttuureissa haluavat naiset eri pakkauksissa. Jossakin Tyynenmeren saarilla naisten pitää laittaa kaulaan uusi rengas joka vuosi; 40 iässä niiden kaulat ovat erinomaisen "naisellisia" sen kylttyyrin miesten mielestä, kun naisen kaula on kuin kurjella. Samasta syystä kiinalaiset miehet pakottivat naiset sitomaan jalkansa jo vauvoina. Afrikassa naisten pitää venyttää korvansa ja alahuulensa, koska niissä kulttuureissa miehet pitävät sellaisia "kauniina".

Yritin vain sanoa, että sinä tulet kulttuurista, jossa naisten naisellisuus on myös miesten _pakottama_ ominaisuus.

Me Suomessa olemme nyt ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa ajassa, jossa miehet eivät voi enää määrätä naisellisuutta. Tähän saakka kulttuurit ovat tasan miesten yrityksiä hallita naiseutta. Se ei eroa tipppaakaan jonkun hevoslauman oriin kullittelusta.

Suomi on lähes täystin kulttuuriton maa; Ei ole olemassa suomalaisuutta, on vain yksilöitä, joilla on oma tahto ja omat aivot.
Se varmaan tuntuu erittäin oudolta sellaisilta, jotka tulevat miesten hallitsemista maista; Kulttuuri ei koskaan ole naisia varten, vaan se on aina miehinen luomus, jolla miehet pyrkivät hallitsemaan naisten seksuaalisuutta. Uskonto ja JHWH, Allah ja Jumala ovat siinä vain keppihevosia, joilla mies pyrkii pakottamaan naiset omaan muottiinsa..

Kulttuurit ovat ihmisen eläinperäinen behaviorismi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Hm, Kati. Tuo viittausksesi Teheranin säkitettyihin naisiin. Olin siellä 2004 ja tilanne on tiettävästi kyllä muuttunut huonommaksi. Mutta sen käynnin perusteella sanoisin, että persialaisten naisten pukeutumisesta, naisellisuudesta ja ulkonäöstä kannattaa puhua vasta, kun on käynyt siellä. Ulkonäköreferenssiksi voi ottaa Azerbaidzanin euroviisuedustajat ja pistää siitä sitten hiukan paremmaksi. Ovat nääs persialaisten sukulaiskansaa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Juho,

Menit nappiin ja kiitos.
Kati valitettavasti vain lukee, muttei itse mene paikan päälle katsomaan suoraan ja visuaalisesti. Hän luottaa liikaa lukemiinsa asioihin, joten on vaikea vaikuttaa hänen mielipiteeseensä.

Kiitos jälleen Juho...

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Huh huh! Parempi siirtyä seuraamaan vaikkapa taekwoota.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Huh huh! Parempi siirtyä seuraamaan vaikkapa taekwoota.

Käyttäjän Jalis kuva
Kaisa Jalis

Kuukautiskipuja minulla ei ole, ja voin hyvin käyttää tamppooneja, joten kuukautiset eivät ole koskaan olleet este millekään - edes seksille!

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Voi rähmä Kaisa ;) En niin pitkälle haluaisi mennä kanssasi täällä ;) Mutta kiitos tiedostasi :) Tästä tulee hauska ketju, joten aihe oli sen arvoinen...

Käyttäjän JamesX kuva
James X

Lienetkö Nina Mikkosen kavereita? Samansuuntainen ajatusmaailma teillä ainakin on.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Hmm...En oikein tunne mainitsemaasi henkilöä ollenkaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Joo. Kiitos Pentti Järvelle linkistään.

Käyttäjän JamesX kuva
James X

Naisellisuudesta olen kieltämättä kanssasi samaa mieltä.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

""Saudi-arabialainen nainen teki historiaa osallistuttuaan maansa ensimmäisenä naisena olympiakisoihin."

Etkö muka ole lukenut tai kuullut, mitä sille raukka tytölle tapahtui?
Kun seuraat jotain asiaa, niin mene sitten loppuun asti.
Mieluummin puhuisit siitä Saudi-naisesta, joka rohkeasti ajoi autoa keskellä kaupunkia, vaikka se onkin kielletty niille."

Kysyin ylempänä mitä sille naiselle tapahtui.

Kohteliaassa keskustelussa ei kysytä "etkö muka ole lukenut"?

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Voi rähmä...Pitääkö taas aloittaa sinun kanssasi kaksintaistelu ja lapsellinen vänkääminen? Minähän vastasin sinun kysymykseesi. Kelaa ylös ja lue. Pysy mieluummin aiheen kiskoilla eikä tarvi aina riidellä ja lässyttää turhaan.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Käsität kohteliaankin keskustelun riidaksi. Kerroin myös, että isojenkin ajoneuvojen kuljettaminen on nykyään naisenkin voimille kepeätä puuhaa elektroniikan ansiosta. Siihen et kommentoinut mitään.

Ehei, Farzad, tyylisi kirjoittaa ei sovi minulle alkuunkaan, joten adiós.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Vastasit ylempänä että tyttö juoksi huivi päässä. Entä sitten?
Suomalainen estejuoksija kipitteli lätsä päässä.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Minäkö niin vastasin? oletko taas päissäsi? ;) Jumalauta sun kanssa..tuu pois sieltä Maalahdesta, koska ilmeisesti sen ilmasto ei sovi sulle. Tuu takaisin Hietalahteen, kyllähän ilmapiiri vaikuttaisi sinuun positiivisesti.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Farzad: hillitse kielenkäyttöäasi. Mitä sitten, vaikka tyttö juoksi huivi päässä? Mitkä olivat seuraukset?

Huivi voi olla hyväkin juostessa, ettei mene kampaus pilalle.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Summa summarum tästä blogista: Farzad on pettynyt tähän maahan kun täällä ei kirmailekaan niityillä alastomia tai edes vähäpukeisia suomalaisia naisia.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Voi voi ja lämmin leipä sun kanssas..minähän sanoin ettei juossut, koska isänsä ei antanut lupaa...ymmärrätkö sinä oikein, mitä kirjoitan?
Lajin liiton päättäjät yrittivät keskustella isän kanssa, muttei hän muuttanut mielipidettään, kun taas sääntöjäkään ei voinut joustaa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Katsotaan uskaltaako mennä kotiin... sen isä oli kovasti uhkaillut.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Tyttö asuu jenkeissä.
Voisit ehkä jollain tapaa pyytää anteeksi solvaamistani...

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

En ole solvannut ketään. Uutislähteeni mukaan tytön perhe asuu ihan Saudi-Arabiassa ja sen isä oli tiukka tytön huivin kanssa. Hänen kuvankin olen nähnyt.
Minulla on se uutissivu auki.

Tytön nimi on: Vojdan Ali Shahrakhani ya sen laji on Jodo eikä juokseminen. Mutta perässä luki, että näköjään nyt Jodon liitto ja tytön isä ovat päässeet sopuun yhdestä huivista, joka ei sääntöjen mukaan vaaranna tytön henkeä.

Juoksijan nimi on: Sara Attar.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Tässä vain yksi näyte kielenkäytöstäsi asiassa, jossa olet täysin hakoteillä:

http://farzad.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113525-p%C3...

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Puhuttiin kahdesta eri urheilijasta. Olit väärässä silti sen judokatytönkin kanssa josta minä en tiennyt mitään kun mieluummin seuraan yleisurheilua kuten kaikki suomalaiset.

Sara Virta

Olen osasta asiaa täysin samaa mieltä, länsimaissa pitäisi olla mahdollisuus valita minkä tyyppinen ihminen haluaa olla. Valitettavasti tällaista mahdollisuutta ei ole, on pakko olla kova (vaikka olisikin runollinen oikeesti), on pakko olla sosiaalinen (vaikka olisikin vetäytyväinen oikeesti), on pakko tykätä metelistä ja suosia kovaäänisyyttä (vaikka sydän kaipaisi metsän hiljaisuutta ja Jumalan läheisyyttä). Jos näitä ehtoja ei täytä ei ole sovelias porukassa, on pakko, pakko ja taas pakko. Tämä on sitä vapautta.

Pidin 50-60 luvun suomalaisuudesta. Kristinusko, järkimoraalinen ajattelutapa. Kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan joka täysin puuttuu nykyään. Ja kun lapsia ei opeteta tavoille heistä tulee riiviöitä.

Milloinkaan ei Suomessa ole näin paljon tapettu ja isät tappavat koko perheensä samalla kuin itsensä - pelottavaa. Miehen jos kenen pitäisi pojasta oppia olemaan perheen pää jota niin vaimo kuin lapsetkin voisivat kunnioittaa ja ihailla. Mielestäni edelleenkin lapset pitäisi kasvattaa erilailla tytöt naisiksi ja pojat miehiksi.

Kumma että ulkomaalaistaustaiselle on helpompi puhua tällaista kuin suomalaiselle. Ajatusmaailmani edustaa vanhakantaisuutta, ei siksi että olisin millään tavalla muhamettilaisuuden ihailija, ei vaan siksi että suomalaisten elämäntyyli on ajautunut hunnigolle ja olisi korkea aika tehdä täyskäännös. Vähän niinkuin Jeesus sanoi Tehkää Parannus ja antakaa pelastaa itsenne.

Jos lapset haluaisivat mieluummin viikonloppuisin mennä päiväkotiin kuin olla vanhempiaensa kodissa silloin on jotain ilkeästi vinossa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kati, MYönnätkö, että taas menin liian pitkälle ja heti vedit herneet nenään? Miksi ihmiset heti tekevät johtopäätöksen hysteerisesti? Pitikö minun taas ponnistella siitä ,etten ole islamisti ja konservatiivinen?

Käyttäjän sinenmaa kuva
kati sinenmaa

Et ole islamisti, mutta tulet täysin erilaisesta kulttuurista. Se kulttuuri on sinussa edelleen, mutta ei niin hallitsevana. Lähinnä kyse on enää vain ilmiasusta, fenotyypittelystä, joka sinun tulee oppia uudestaan. Kulttuurishokki on hieman samanlainen asia kuin erittäin vakava aivohalvaus, jonka jälkeen ihmisen pitää opetella kaikki alusta. Älykkäät ihmiset selviävät siitä, kun taasen uskonnolliset ihmiset eivät pysty ohjelmoimaan aivojaan uudestaan.

Minä en mene ikinä islamilaiseen maahan juuri siksi, etten pysty ohjelmoimaan aivojani islamistiseksi. Monet maahanmuuttajat ovat täällä ikään kuin ratsastamassa kahdella hevosella yhtä aikaa; he haluavat länsimaalaista tekniikkaa, mutta eivät halua ohjelmoida aivojaan sellaisiksi, joka tuottaa sitä tekniikkaa. Niinpä heistä ei koskaan ole hyötyä Suomelle.

Nyt taas aloin jaarittelemaan. Haluan vain sanoa, että sinä kuulut meihin, mutta silloin tällöin vielä vertaat suomalaista fenotyyppiä lähtömaasi fenotyyppeihin. Eikä sekään haittaa mitenkään, koska älykkyys vaatii kontrastia. Sinun kontrasti on erilaista kuin minun, koska minulta puuttuu näkemys lähtömaasi fenotyypeistä, enkä halua kokea lähtömaasi genotyyppejä lainkaan. Siitä olen saanut aivan riittävästi tietoa lukemalla

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kati Kati ja Kati,

Lue ihmeessä uudestaan kirjoitukseni. Nainen hyvä en ole yrittänyt puhua vain ja ainoastaan suomalaisista naisista, vaikka ensimmäisen kokemukseni olen saanut Suomessa. Olen monesti korostanut sanoja teollinen, kehittyneet maat jne...siis Suomi ei ole maailamn ainut kehittynyt maa vai onko? Lisäksi olen aivan eri mieltä sinun kanssa, että vain islamilaismaissa naiset pukeutuvat erilaiseksi. Voitko edes verrata suomalaisnaisten puekeutumistyyliä italialaisnaisten omaan?
Siis mitä enemmän minä yritän avartaa perspektiivini, sinä ja sinun kaltaiset taas yritätte sulkea sen Suomen kokoiseksi.

Se on meidän näkökulman ero.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Sara Virta,

Sinä kenties olet oivaltanut jotain, mitä olen yrittänyt tuoda esille.
Hienoa, mutta lisään vielä se, etten ole uskovainen ollenkaan saati sitten Muhammetilainen, mutta hyvin syvällinen ja moraalinen. Moni taas ystävällsiesti kehuu mua symppaattisuudestani. Kiitos heillekin ;)

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Yhteiskunta muuttuu, kun talouskasvun paine johtaa työprosessien automaatioon. Ihmistyötuntien kysyntä tulee ennen pitkää laskemaan, kun koneet tekevät samoja prosesseja laadukkaammin ja alle ihmisen minimielinkustannusten.

Millainen yhteiskunnasta tulee, kun nykyisen 2 miljoonan työpaikan sijaan Suomessa on enää työpaikkoja 100 000-500 000:lle?

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Hmm...Syvä ja hieman pelottava pointi/kysymys Pekalta. En kyllä edes jaksa kuvitella, mitä tulee vastaan lä'hitulevaisuudessa, vaikka asiasta olenkin kirjoittanut otsikolla: "Miksi työpaikkamme ulkomaille" ihan täällä.

Käyttäjän akimonkkonen kuva
Aki Mönkkönen

Suomalainen nainen on joutunut kansamme vähälukuisuuden vuoksi moniin töihin, -miestenkin. Tämä saattaa olla yksi tärkeä tekijä liberaaliuden leviämiseen naisten muuhunkin elämäntapaan. "Hyvä jätkä" hoiti sota-aikana maatilan työt ja teki teollisuudessa aseita sotiville miehille. Sodan jälkeen moni nainen ei enää palannut esiteolliseen talonpoikaiskulttuuriin, vaan loi uraa tehtaassa, konttorissa tai vaikka kunnan töissä.

Tällä lienee ollut vaikutuksensa tarkoituksenmukaiseen pukeutumiseen? Katukuvassa suomalaisen näkee useimmin, -arkisin- työvaatetuksessaan, jolloin naisellisuus ei ehkä niin silmiin pistä? Toisaalta naisellisuus on katsojan silmässä;)

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Aki,

Tuon sinun kertoamsi olen kyllä ennekin kuullut ja lukenut ja se on varmaankin yksi tärkeimmistä syistä. Toisaalta minä tässä en ole itse naisia syyttänyt, vaan teollisuudesta ja kiireisestä elämästä, sekä talouden tilanteesta olen yrittänyt välittää.

Käyttäjän akimonkkonen kuva
Aki Mönkkönen

En minäkään, päinvastoin. Hattu, päästä!

Käyttäjän PSnumminen kuva
pekka numminen

Farzad,

Suomessa ovat naiset koko historian ajan tehneet myös "miesten" töitä. Vain jotkut raskaat fyysiset työt ovat olleet vain miesten hommia. Puunkaato, rakentaminen, tukkien uittaminen...

Suomen sotien aikana, miesten ollessa sodassa, naiset joutuivat maaseudullakin hoitamaan kaikki työt. Karjan hoidosta aina peltojen viljelyyn.

Nykyään monet entiset raskaatkin työt ovat pääasiassa koneiden käyttöä. Ohjaustehostimella varustetun linja-auton kuljettaminen luonnistuu aivan hyvin myös normaalilta naiselta tai puunkaato metsätyökoneella. Edes rakennustoiminnassa eivät enää kaikki työt vaadi erityistä voimaa.

Kannattaa myös huomata että eläkeikää ollaan nostamassa jonnekin 70 hujakoille. Kyllä moni nainen pärjää vanhoille ukoille jo pelkässä lihasvoimassa. Sitkeyttä ja kestävyyttä suomalaisilta naisilta on aina löytynyt, sydämellinen kiitos siitä.

Töiden jako miesten- ja naisten töihin on epätasa-arvoistavaa ja talouden kannalta typerää. Naisilla tulee olla oikeus ja velvollisuus osallistua yhteiskunnan toimintaan, yhteiskunnan tarpeet, yksilön kyvyt ja oma mieltymys huomioiden.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Arvaanpa mitä F. vastaa: ei ole kyse Suomesta vaan teollistuneista länsimaista tjms. :)

Tai sitten: kehottaa sinua lukemaan uudestaan blogikirjoitus.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Pekka Numminen,

Kyllä sitä voimaa ja kestävyyttä suomalaisnaisissa olen huomannut ja joskus sitä on liikaakin ;) Mutta sydämelliset kiitokset ja kunnioitukset, niille naisille, jotka rintaman takana sotivat toista sotaa, jota voittivatkin täysin!

Käyttäjän MattiJalagin kuva
Matti Jalagin

Täytyy kyllä myöntää, että olet kotoutunut Suomeen varsin hyvin ja siitä onnittelut.

Hämmästyttävintä on se, että olet kotoutunut muutaman vuosikymmnenen taakse päin ajallisesti ja omaksunut jotain, joka on täältä "sivistyksen" myötä jo ns. jalostunut pois eli olet tuonut takaisin tuon miehen näkökulman.

Ehkä yhteiskunta, joka on massiivisen feminismin kourissa ehtinyt menettää toisen puolen identiteetistään tarvitsee muistuttajia ja siinäkin mielessä Sinä Farzad hyvä olet kyllä tervetullut lisä tänne junttilaan.

Enkä nyt puhu siitä pontikan keitosta, jota kuulemma junttina harrastat.

Mutta ilmeisesti Sinulle on mahdollista pohtia asioita, joista meidät täällä syntyneet automaattisesti lynkataan; ja hyvä edes näin.

Siis tervetuloa äläkä suutasi sulje vaan anna palaa.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Voi kiitos Matti ystäväni ;)

Muistan kuinka alussa sinäkin olit aika tiukka ja jotenkin kitkerä minulle, mutta nykyään olet aivan eri Matti. Sehän on erittäin suuri saavutus kerrastaan.
Tiesin, ettei minua tunneta ja sen takia sitkeästi ja sinnikkäästi kirjoitin ja kommentoin, jotta kaikki väärinkäsitykset ja ennakkoluulot poistuvat pikkuhiljaa.
Siitä pontikasta puheen ollen, kyllä sen tein Iranissa, kun tarvitsin pitää hauskaa kavereiden kanssa enkä halunnut suostua turbaanipäisten määräyksiin. Täällä onneksi mene silloin tällöin Alkoon ja ostan sitä hyvää ja kirkasta laatua tarpeen mukaan ;)
Kiitän kannustuksestasi ja positiivisesta mielipiteestäsi.

Käyttäjän MattiJalagin kuva
Matti Jalagin

Farzad hyvä.

Olen edelleen sama Matti enkä ollut kitkerä vaan kriittinen siitä, että opastit yhtä puoluetta tavoille unohtaen, että sen kannattajat äänestivät puolueen valtaan.

Eli täsmälleen sanottuna kerroin Sinulle, että "täällä vetelee kansan ääni vaaleissa eikä mikään muu" tai jotain sinne päin.

Uskon, että Sinä olet myös sama Farzad, mutta olet oppinut kertomaan omia ajatuksiasi laajemmin ja näin ollen ymmärrys lisääntyy molemmin puolin.

Joka tapauksessa ja varsinkin tässä asiassa, kun olet "ajassa taaksepäin" kotoutunut, on erityisen tärkeää, että puhut ajatuksesi ääneen.

Erityisen, erityisen tärkeää.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kyllä Matti,

Uskon, että olet sama Matti, mutta pikemmin tarkoitin, että nyt tunnemme toistemme paremmin ja asenteemme on selkeämpi toisiamme kohti.
Kyllähän inä avaramielisesti ja puolueettomasti ajattelin asioita ja tuon ne esille rohkeasti.

Käyttäjän KaiJuhaniHaavisto kuva
Kai Haavisto

Näin sanoo Kati Sinemaa
"Suomi on lähes täystin kulttuuriton maa; Ei ole olemassa suomalaisuutta, on vain yksilöitä, joilla on oma tahto ja omat aivot" loppuu..
Suomiko kulttuuriton maa? Perustele? Ei ole olemassa Suomalaisuutta?? Mitä tämä tarkoittaa? Erikoinen kommentti.
Loput voit päätellä itse mitä voisin kirjoittaa, eli kannattaa ehkä tehdä syväluotaava itsetutkistelu aivojen syövereihin tai sitten lukea historiaa.

Tietääkseni meillä on oma maa ja erilaisia kulttuureita eri osissa Suomea.
Tässä sinulle infoa

Suomalainen muinaisusko tarkoittaa suomalaisten esikristillisiä uskonnollisia tapoja ja uskomuksia. Suomalaiseen muinaisuskoon kuuluvat keskeisesti vainajien palvonta ja haltijausko sekä yliluonnollisia kykyjä hallitseviin tietäjiin.[2] Muinaisusko ei ollut Suomessa yhtenäistä tai muuttumatonta, vaan tavat ja uskomukset vaihtelivat eri aikoina ja eri alueilla.[3]

Mikael Agricola julkaisi vuonna 1555 Psalttarin esipuheessa hämäläisten ja karjalaisten jumalten luettelon. Agricolan luettelossa jumalia oli antiikin jumaltaruston esikuvan mukaan kaksitoista.[4] Perheillä, rakennuksilla, maaomaisuudella ja viljelyksillä oli omat haltijansa. Näiden tehtävä oli suojelu ja vaurauden ja hedelmällisyyden turvaaminen.[2]

Kuolleiden uskottiin elävän Tuonelassa, joka oli maan tai veden alla. Tähän liittyy käsitys Tuonen virrasta.[4] Tuonelassa vainajat elivät jokseenkin samankaltaista elämää kuin eläessäänkin. Tämän vuoksi kuolleen mukaan hautaan laitettiin joskus aseita, koruja ja tarve-esineitä.[4]

Eri yhteisöillä on ollut keskushahmoina tietäjiä, jotka auttoivat taioillaan yhteisöä muun muassa parantaen sairaita.[5] Jotkut tutkijat ovat olettaneet, että suomalainen muinaisusko olisi ollut joskus šamanistinen.[4]

Muinaissuomalaisten kaikkeuskäsityksessä maan keskipisteessä, äärimmäisessä pohjoisessa, seisoi maailmanpylväs, joka toimi akselina maan ja taivaankannen keskinäisessä pyörimisliikkeessä. Maailmanpylväs oli kiinni pohjantähdessä. Kansa näki taivaan suuren osan vuodesta tähtien ja revontulten valaisemana. Yksi keskeinen myytti vanhassa runostossa kertookin kuinka suuri puu, iso tammi, kaadettiin, ja 'päivä pääsi paistamaan ja kuu kumottamaan'.[4]

Käsitykset asioiden alkuperästä eli synnystä olivat tärkeitä. Maailman syntytarinat ovat olleet merkittävä osa runoutta. Yleisimmän maailmansyntykertomuksen mukaan maailma oli syntynyt vesilinnun munasta. Tunnetaan myös maansukellus-taru, jonka mukaan maailma syntyi esimerkiksi kuikan haettua pohjasta maata. Joskus kerrotaan myös, miten seppäsankari Ilmarinen takoi taivaankantta.[4]

Varhaisimpia tunnettuja suomalaisten pyhiä paikkoja ovat kivikaudella tehdyt kalliomaalaukset.[4]. Pyhät lehdot olivat paikkoja, joihin tultiin muun muassa viemään uhreja. Lehtoja on ehkä kutsuttu alun perin hiisiksi.[6] Pyhiä olivat monet vanhat, suurikokoiset ja erikoiset puut. Myöhempinä aikoina sukujen karsikkomäntyihin hakattiin vainajia koskevia merkintöjä. Pihapuiden luokse on viety uhreja haltijoille.[6]

Varsinkin karhu on ollut palvottu eläin. Pyydystetyn karhun kunniaksi järjestettiin juhlat, karhunpeijaiset, joilla karhu pyrittiin palauttamaan uuteen elämään tullakseen jälleen riistaksi metsään. Esimerkiksi Kalevalassa esiintyvä karhun synty -runo saattaa viitata kivikautiseen totemistiseen perinteeseen.[4] Peijaisten jälkeen karhun kallo nostettiin ”kallomäntyyn”, jossa saattoi olla jo useita karhunkalloja.[6]

Kirjalliset tiedot suomalaisesta muinaisuskosta ovat suhteellisen nuoria: ensimmäisillä kattavilla kirjallisilla tiedoilla on ikää vain joitakin satoja vuosia. Tiedot suomalaisesta muinaisuskosta siis kerättiin vasta kun kristinusko oli jo pyyhkinyt pois monia muinaisia perinteitä ja uskomuksia. Monet tiedot muinaisesta uskonnosta ovat säilyneet osana kansantaruja, jotka varsinkin Karjalassa olivat huomattavan rikkaat vielä 1800-luvulla.[4] Romantiikan aikana myös Suomessa alettiin kokea kiinnostusta omaan tarumaiseen menneisyyteen ja Kalevala-romantiikka sekä karelianismi herättivät kiinnostusta suomalaisen muinaisuskoon. Suullinen kansanperinne muinaisuskosta katosi hiljalleen 1900-luvun kuluessa.[4] Suomalainen uuspakanuus alkoi saavuttaa suosiota 1900-luvun loppupuolella.[7] Pakanuuden harrastajien toiminnan myötä esimerkiksi pyhät lehdot ja pakanalliset vuodenaikajuhlat ovat palanneet Suomeen.[8]

[muokkaa]Kansantavat

Muinaissuomalainen sadonkorjuun juhla oli kekri, jonka ajankohta määräytyi kulloisenkin vuoden syystoimien mukaan. Sana kekri tarkoitti kansankielessä viimeiseksi jäämistä tai jonkin päättymistä, ja kekri merkitsi myös vuoden vaihtumista maatalousyhteisössä. Runsaalla ruoalla kestittäminen oli kekrinvietossa tärkeässä asemassa.[9] Suomen kirkko ei hyväksynyt pakanallisen kekrin viettoa. Kekri-perinne alkoi hävitä teollistumisen ja kaupungistumisen myötä, ja monet kekriin liittyneet tavat ja perinteet ovat siirtyneet joulun ja nykyaikaisen uudenvuoden viettoon.[10]

[muokkaa]Suomalaisen kulttuurin nousu

[muokkaa]Kansallisromantiikka
Erityisesti 1800-luvun lopulla vaikutti myöhemmin karelianismin nimellä tunnettu eri alojen tutkijoiden ja taiteilijoiden kansallisromanttinen Karjala-harrastus. Tavoite oli pyrkiä suomalaisen kulttuurin alkulähteelle, jollaiseksi Karjala usein kuviteltiin. Etnografisen tallentamisharrastuksen lisäksi haluttiin luoda erityinen kalevalainen kulttuuri.[11]

[muokkaa]Nykyajan kulttuuri

Tämä artikkeli tai sen osio loppuu kesken ja tarvitsee laajennusta.
[muokkaa]Juhlapäivät

Pääartikkeli: Suomen juhlapäivät

Juhannuskokon poltto on osa suomalaisia juhlaperinteitä.
Jouluna koristellaan joulukuusi, syödään perinteisiä jouluruokia ja käydään usein joulusaunassa.[12][13] Lahjoja jakaa joulupukki.[14]

Pääsiäisen aikaan lapset kiertävät virpomassa pajunkissavitsoilla toivottaen onnea ja terveyttä omaisille ja naapureille.[15] Usein lapset pukeutuvat noidiksi[15][16]

Vapunpäivää aattopäivineen vietetään työväen, ylioppilaiden ja kevään karnevaalijuhlana.[17][18]

Juhannus on keskikesän juhla.[19] Portaiden, ovien ja ikkunoiden pieliin on ollut tapana pystyttää juhannuskoivuja.[20] Suomen lippua liputetaan koko juhannusyön.[21] Monet viettävät juhannuksen kesämökillä. [22]

Juhliin on liittynyt usein alkoholi. Suomalainen alkoholikulttuuri on ollut humalahakuista. Vuonna 2007 Suomessa alkoholin kokonaiskulutus oli 10,5 litraa 100-prosenttista alkoholia asukasta kohti.[23][24] Alkoholi on Suomessa miesten ja naisten yleisin kuolinsyy.[25] Alkoholin käyttö tuottaa Suomessa poikkeuksellisen paljon väkivaltarikoksia.[26] Humalatilaa ei ole suomalaisessa kulttuurissa pidetty häpeällisenä. Päinvastoin sitä ylistetään ja pidetään sosiaalisuuden merkkinä.[27]

[muokkaa]Uskonnot

Pääartikkeli: Uskonto Suomessa
Suomalaisista 80,6 % prosenttia on evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä.[28] Toiseksi suurin kirkkokunta on ortodoksinen kirkko, johon kuuluvia on 1,1 prosenttia. Luterilaisella kirkolla ja ortodoksisella kirkolla on lainsäädännössä erityisasema[29][30] Uskontokuntiin kuulumattomia on 16,9 prosenttia eli noin 830 000 henkilöä (2008).[31][32]

[muokkaa]Kirjallisuus

Pääartikkeli: Suomen kirjallisuus
[muokkaa]Musiikki

Jean Sibelius Akseli Gallen-Kallelan kuvaamana, 1894.
Pääartikkeli: Suomalainen musiikki
[muokkaa]Kuvataide

Pääartikkeli: Suomen taide
[muokkaa]Arkkitehtuuri

Pääartikkeli: Suomen arkkitehtuuri

Jugend-tyylinen Ihantolan talo Helsingissä.
[muokkaa]Elokuva

Pääartikkeli: Elokuva Suomessa
[muokkaa]Ruokakulttuuri

Pääartikkeli: Suomalainen keittiö
[muokkaa]Urheilu

Pääartikkeli: Suomen urheilu
[muokkaa]Nimikäytännöt

Pääartikkeli: Suomalaiset nimet
[muokkaa]Suomalaista kulttuuria kuvissa

Mukaelma kalliomaalauksen joutsenesta ja kannuksenpyörä kansantaiteesta.

Eero Järnefelt, Raatajat rahanalaiset, 1893.

Akseli Gallen-Kallela, Sammon puolustus, 1896.

Suomineito
Edvard Isto, Hyökkäys, 1899.

Hugo Simberg, Haavoittunut enkeli, 1903.

Suomi-neito postikortissa.

Oululaisia puutaloja.

Suomen kansallismuseo.

Sauna järven rannalla.

Värttinä-yhtye.

Suomalaista kansantanssia.

Teknillisen korkeakoulun auditorio, suunnittelu Alvar Aalto.
[Katso myös

Suomalaiset
Suomen kansallissymbolitLähteet

Kovalainen, Ritva & Seppo, Sanni: Puiden kansa. Kemiö: Helsinki: Hiilinielu tuotanto: Miellotar, 2006. ISBN 952-99113-1-9.
Pentikäinen, Juha: Kalevalan mytologia. Helsinki: Gaudeamus, 1987. ISBN 951-662-403-0.
[muokkaa]Viitteet
↑ Pentikäinen, Juha & Hiltunen, Marja (toim.): Suomen kulttuurivähemmistöt. Suomen Unesco-toimikunnan julkaisuja 72. Helsinki: Suomen Unesco-toimikunta, 1997. ISBN 951-53-1699-5.
↑ a b ”Suomalaisten muinaisusko”, teoksessa Factum: Uusi tietosanakirja. 7, Sm–vahi. Espoo: Weilin & Göös, 2005. ISBN 951-35-6681-1. Artikkeli perustuu vuoden 1980 tietosanakirja-aineistoon, toimittajana muun muassa Juha Pentikäinen.
↑ ”Suomalaisten muinaisusko”, teoksessa Suomalainen tietosanakirja 7, reun–tamm. Espoo: Weilin + Göös, 1993. ISBN 951-35-4478-8.
↑ a b c d e f g h i j Pentikäinen 1987
↑ Hakusana ”noitausko” teoksessa Spectrum tietokeskus: 16-osainen tietosanakirja. 8, Min–Pah. Porvoo Helsinki Juva: WSOY, 1979. ISBN 951-0-07247-89.
↑ a b c Kovalainen & Seppo
↑ Ketola, Kimmo ym.: Suomalaisen uskonnon arkki. 5. uudistettu painos. Helsinki: Edita, 2004. ISBN 951-37-4147-8.
↑ Pesonen, Jarkko: Suomenuskoisten helajuhla 2008. Taivaannaula ry. Viitattu 16.11.2008.
↑ Kekri 8.11.2005. Museovirasto. Viitattu 14.8.2009.
↑ Vilkuna, Kustaa: Vuotuinen ajantieto: Vanhoista merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen. Helsingissä: Otava, 1950.
↑ Sihvo, Hannes: Karjalan löytäjät. Helsinki: Kirjayhtymä, 1969.
↑ Aurejärvi-Karjalainen, Anneli: Perheen omat juhlat: Siviiliseremoniat häistä hautajaisiin, s. 189. Porvoo Helsinki Juva: WSOY, 1999. ISBN 951-0-23761-2.
↑ Rakas, tuttu ja tunnelmallinen suomalainen joulu – jouluperinteet 14.11.2007. Plaza.fi. Viitattu 6.12.2009.
↑ Karjalainen, Sirpa: Juhlan aika: Suomalaisia vuotuisperinteitä. Porvoo Helsinki Juva: WSOY, 1994. ISBN 951-0-22920-2.
↑ a b Nurmi, Timo: Gummeruksen suuri suomen kielen sanakirja. 3. tarkistettu ja päivitetty painos. Helsinki: Gummerus, 2004. ISBN 951-20-6541-X.
↑ Aho, Elisabet: Vitsa sulle, palkka mulle Vantaan Lauri. 13.3.2008. Viitattu 8.3.2010.
↑ Kielitoimiston sanakirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 132. Internet-versio MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ja Kielikone Oy, 2004. ISBN 952-5446-11-5.
↑ Kuntsi, A.: Wappu – Mikä se on ja mistä se tulee? (Julkaistu Wiipurilaisen Osakunnan jäsenjulkaisussa Willi, numerossa 2/2004) Viitattu 5.4.2010.
↑ Hakusana juhannus teoksessa Factum: Uusi tietosanakirja. 3, Häb–kork. Espoo: Weilin & Göös, 2004. ISBN 951-35-6642-0.
↑ Vuorela, Toivo: Suomalainen kansankulttuuri. 4. painos 1998. Porvoo Helsinki: WSOY, 1975. ISBN 951-0-07190-0.
↑ Suomi juhlii – juhannus Ylen Elävä arkisto. Viitattu 14.8.2009.
↑ Juhannus, miksi ja milloin? Suomalaisen kirjallisuuden seura. Viitattu 6.6.2010.
↑ Alkoholijuomien kulutus 2007 25.5.2006. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 2.5.2009.
↑ Österberg, Esa: Alkoholin kulutuksen kasvu vuonna 2004. Turmiolan Tommi: Mietteitä alkoholi- ja huumetutkimuksesta, 2005. Helsinki: Alkoholi- ja huumetutkijain seura ry. ISSN 1458-9982. Artikkelin verkkoversio (PDF) Viitattu 2.5.2009.
↑ Repo, Päivi: Maksakirroosia esiintyy paljon jo alle 40-vuotiailla Helsingin sanomat. 1.5.2009. Viitattu 2.5.2009.
↑ Alkoholi ja väkivalta Suomen riesa 28.11.2006. MTV3 / STT. Viitattu 8.5.2009.
↑ Rämö, Matti: Rakas humala (Artikkeli pohjautuu Satu Apon, Jaana Lähteenmaan, Antti Maunun, Matti Peltosen, Mikko Salasuon ja Pekka Sulkusen haastatteluihin) Ylioppilaslehti. 27.4.2007. Helsinki: Helsingin yliopiston ylioppilaskunta. Viitattu 8.5.2009.
↑ Suomen evankelis-luterilainen kirkko: Luterilaiseen kirkkoon kuuluu 80,6 prosenttia suomalaisista 16.2.2009. Evl.fi. Viitattu 1.6.2009.
↑ Suomen perustuslaki (73/1999) (76 §) Finlex. Viitattu 25.8.2009.
↑ Laki ortodoksisesta kirkosta (985/2006) Finlex. Viitattu 25.8.2009.
↑ Väestö Päivitetty 16.6.2009. Tilastokeskus. Viitattu 26.7.2009.
↑ STT: Kirkkoon kuulumattomia jo yli miljoona Keskisuomalainen. 28.9.2008. Viitattu 19.5.2009.
[muokkaa]Kirjallisuutta

Dutton, Edward: The Finnuit: Finnish Culture and the Religion of Uniqueness. Akademiai Kiado ZRT, 2009. ISBN 978-9630587310. (englanniksi)
Kolbe, Laura (päätoim.): Suomen kulttuurihistoria: 1, Taivas ja maa. Helsinki: Tammi, 2002. ISBN 951-31-1842-8.
Kolbe, Laura (päätoim.): Suomen kulttuurihistoria: 2, Tunne ja tieto. Helsinki: Tammi, 2002. ISBN 951-31-1843-6.
Kolbe, Laura (päätoim.): Suomen kulttuurihistoria: 3, Oma maa ja maailma. Helsinki: Tammi, 2003. ISBN 951-31-1844-4.
Kolbe, Laura (päätoim.): Suomen kulttuurihistoria: 4, Koti, kylä, kaupunki. Helsinki: Tammi, 2004. ISBN 951-31-1845-2.
Laine, Vuokko & Isoviita, Matti: Suomalaisen kulttuurin opas. Helsinki: Tammi, 1999. ISBN 951-31-1546-1.
Löytönen, Markku & Kolbe, Laura (toim.): Suomi: Maa, kansa, kulttuurit. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 753. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999. ISBN 951-746-041-4.
Sarmela, Matti: Suomen perinneatlas: Suomen kansankulttuurin kartasto 2. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 587. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1994. ISBN 951-717-753-4. Teoksen verkkoversio (PDF).
Tiitta, Allan ym. (toim.): Maamme Suomi. Helsinki: Weilin + Göös, 2007. ISBN 978-951-0-32214-7.
Varpio, Yrjö: Pohjantähden maa: Johdatusta Suomen kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Tampere: Tampere University Press, 1999. ISBN 951-44-4477-9.
[muokkaa]Aiheesta muualla

Lähdeaineistoa aiheesta Suomen ja suomalais-ugrilaisten kansojen kansatieteen bibliografia Wikiaineistossa
Suomi.fi: Kulttuuri ja taide.
Kulttuurisampo.
Amusa Kulttuuritori - Suomalaisia kulttuurin tekijöitä.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Näin pitkätukkaisena miehenä joudun huomauttamaan noista hiuksista.

Hiusten pituus ja malli on kautta aikojen ollut tiiviisti sidoksissa sukupuoliseen viehättävyyteen. Useiden vuosituhansien ajan on ollut aina se tietty trendi, jota on ollut suotavaa noudattaa. Esimerkiksi viikingeillä, muinaisilla suomalaisilla ja monilla muilla eurooppalaisilla kansoilla oli vuosisatojen ajan tapana, että miehillä oli erityisen suotavaa olla pitkät hiukset, ja pitkiä hiuksia pidettiin monissa tapauksissa jonkinlaisena ylemmän statuksen symbolina. Esimerkiksi 30-vuotisen sodan aikana 1600-luvulla Ruotsin armeijan upseereilla oli pitkät hiukset, jotta he erottautuisivat ulkoisesti alemman kastin rivimiehistä.

Nykyajan läntisessä kulttuurissa pitkät hiukset miehillä yhdistetään lähinnä kapinoivaan elämäntapaan. Rock- ja metallimuusikot, moottoripyöräjengiläiset, hipit sun muut vaihtoehtokulttuurin edustajat pitävät nykyajan läntisessä kulttuurissa pitkiä hiuksia, jotta voisivat erottautua massasta. Ja se on täällä ihan okei. Mieleen tulee myös aivan kaikenlaiset muutkin taiteilijat tai vaikka espanjalaiset matadorit ja italialaiset gigolot, joilla voi aivan hyvin olla pitkät hiukset.

Suomessakin oli joitakin kymmeniä vuosia kestänyt lyhyt ajanjakso joskus 20-50 -luvuilla, jolloin miehillä tuli kaikilla olla lyhyet hiukset, mutta ei sinäkään aikana mitään systemaattista tukkapoliisia ollut, vaikka vielä 60-luvulla jossain lehdissä aivan avoimesti paheksuttiin, kun jollain Beatlesin jäsenillä oli pitkä tukka. Nykyään on oikeastaan niin, että ainoat tahot jotka läntisessä kulttuurissa erityisen rajoittavasti suhtautuvat miesten pitkiin hiuksiin ovat erinäiset armeijat ja muut konservatiiviset tahot, kuten vaikka jotkut kristityt seurakunnat, ja lisäksi politiikassa ja yritysmaailmassa on suotavaa olla lyhyt tukka, että mummot äänestää ja bisneskumppanit neuvottelee.

Tästä näkökulmasta onkin aivan silmiinpistävää, että kuinka neuroottisesti joissakin Lähi-Idän kulttuureissa suhtaudutaan hiuksiin. Naisten tulee aivan erityisesti peittää hiuksensa: huivi on vakiovaruste koko arabimaailmassa. Pahimmassa tapauksessa miehet joutuvat vankilaan jonkun sharia-poliisin toimesta, jos tukka on jäänyt leikkaamatta. Mikä tähän on oikein syynä? Islamissa on ilmeisesti jotain aivan erityisiä pykäliä, joissa kerrotaan sovitut hiustyylit? Miten mahtoi olla tilanne, kun Persia oli vielä voimakkaimmillaan? Minulla on joku mielikuva sapelia heiluttavasta pitkätukkaisesta persialaisesta sotilaasta.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Atte,

Käsität väärin ystäväni hyvä.
Minun synnyinmaassa useilla miehillä on pitkät hiukset ja erityisesti taiteilijoilla. Minulla itsekin oli nuorena pitkät hiukset, mutta valitettavasti ne lähti tuuleen ;) En ole yrittänyt mollata pitkähiuksisia miehiä, vaan huumorilla avasin kirjoituksen ja sanoin, mitä olin havainnut alussa, kun olin tullut Suomeen. Valitettavasti tässä kirjoituksessa alkuhuumoria ei kukaan huomannut, vaikka aina kun sen kerron suullisesti porukka oli nainen tai mies räjähtää nauruun...

http://www.youtube.com/watch?v=nfUnVtbuZmo&feature...

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ymmärrän Farzad että haluat varjella naisia karkeilta töiltä, mutta kyllä he siihen pystyvät. Jokaisessa naisessa on hauraampi ja vankempi puoli, joissain se näkyy enemmän, joissain vähemmän. Ei ole tarve vetää tiukkoja rajoja sukupuolten välille. Naisellisuus ottaa monia muotoja.

On toki ok, jos haluat oman naisesi olevan pehmeämpi ja enemmän "perinteisessä" naisen roolissa. Siinä on myös tiettyä klassista romantiikkaa. Mutta vaikka nainen olisikin pehmeässä roolissa, löytyy hänestäkin jotain ronskimpaa joka näkyy joissain toisissa asioissa.

Minun maailmassani on tilaa kaikenlaisille sukupuolirooleille aasta ööhön, mutta se johtuu taustastani jossa kaikenlaista kirjoa on aina arvostettu.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Petra,

Usko pois ystäväni hyvä, etten ole yrittänyt vetää mitään rajaa naisten ja miesten väliin, vaan olen omista kokemuksistani kertonut hieman, mitä minä mietitytti alussa tultuani suomeen ja sitten olen ajan varrella töissä huomannut, että teollinen elämä on vienyt tai riistänyt joitakin arvoja (tai siis omasta mielestäni arvoja, josta olen kirjoittnaut).
Toisaalta kyllä se o ntotta, että olen romanikko ja ihailen mekoissa ja hameissa olevia naisia, mutt olen myös realistinen ja pragmaattinen. Omaa naistani en koskaan pakota mihinkään, vaan korkeintaan anan mielipiteeni, jos minulta kysytään. Itse oeln tyylikäs ja vaatteistani välittänyt nuoresta asti ja tiedän juuri millaiset naiset sopivat minulle, joten minulla on oikeus valita oman seurani. Niasen arvo ei ole sen vaatteissa tai ulkonäössään vaan sen sisäisessä persoonassa, mitä minä aina etisn ja kaipaan.

Käyttäjän marihuusko kuva
Mari Huusko

Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut siitä, mitä satunnainen ohikulkija ajattelee ulkonäöstäni?

Entä miksi ympärillä olevat ihmiset on ylipäänsä tärkeää "erottaa sukupuolen kannalta"?

Olipa suoraan sanottuna pöljä avaus.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Mari,

Ole ystävällinen ja lue ja pohdi tekstiä kokonaisenaan. En ole yrittänyt mollata naisten ulkonäköä, vaan avannut huumorilla tärkeän ja syvän asian esille omasta mielestäni.
Tekstissä on mielestäni paljon asioita, jotka koskevat joka kansalaista syvästi ajatellen.

Eila Jokimaa

Suomalainen universalistinen hyvinvointivaltio on ehkä jossain määrin lisännyt naisten roolin muuttumista aseksuaalisemmaksi, vaikka suomalainen kulttuuri ei ole kovin seksuaalinen koskaan ollutkaan. Se on lisännyt naisten taloudellista itsenäisyyttä ja auttanut täten murtamaan perinteisiä normeja, jotka ennen pitivät perheitä yhdessä. Näin yleensä ottaen naisten sukupuolirooli oli nähdäkseni erittäin ristiriitoja herättävä kysymys teollisen vallankumouksen alkuaikoina 1900-luvun alussa ja 1800-luvulla, jolloin naisten rooli äitinä ja työmarkkinoiden ulkopuolella nähtiin usein ehdottomaksi edellytykseksi kansakunnan moraalisen järjestyksen ylläpitäjänä. Tuo moraalinen järjestys alkoi murtua jo varhain, kun etenkin monien köyhien naisten oli pakko käydä töissä elättääkseen perheensä. Feminismin voittokulku tapahtui pitkälti kuitenkin vasta maailmansotien jälkeen. Maailmansodat auttoivatkin viimeistään rapauttamaan perinteistä porvarillista sukupuolijärjestelmää, jossa irrationaalisen naisen ei katsottu täyttävän rationaalisen mieskansalaisen kriteerejä.Luonnostaan epäseksuaalisella kulttuurilla on hyvät ja huonot puolensa ja siitä voi olla hyötyä mm. työkulttuurin kannalta kun seksuaalinen jännite sukupuolten välillä ei ole niin häiritsevä. Tietenkin samalla käy niin, että naisten identiteetti monipuolistuu ja muuttuu ehkä maskuliinisemmaksi jostain näkökulmasta katsottuna. Toisaalta esimerkiksi monia miespuolisia taitelijoita tavataan ihailla, jos he omaavat stereotyyppisen naisellisia piirteitä, joten en ymmärrä mitä halveksuttavaa maskuliinisen persoonallisuuden tai ulkomuodon omaavissa naisissa on. Lisäksi suomalaiset työmarkkinat ovat melko sukupuolittuneet eli harvemmin nähdään vieläkään naisia ajamassa rekkaa yms. Naiset ovat edelleen yliedustettuina hoivatöissä, joiden katsotaan edustavan irrationaalista emotionaalista sektoria. Tämä sektori on sitten alisteinen rationaaliselle kapitalistiselle taloudelle, joka mielletään edelleen maskuliiniseksi.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Eila,

Kiitos syvästä ja pitkästä kommentistasi. Analysoit oikein ja erityisesti pidin siitä pätkästä, että maailman sotien jälkeen nämä muutokset tapahtuivat. Tämä on muuten vaikuttanut moneen asiaan länsimaisten yhteiskuntiin.
Hyvä, ettet kuitenkaan negatiivisesti suhtautunut kirjoitukseen ja sen takana olevaan ajatukseen ;)

Markku Kanniainen

Suomalainen nainen on kautta aikojen tehnyt raskasta työtä siinä missä miehetkin - ei ole ollut muuta vaihtoehtoa. Suomi oli toiseen maailmansotaan asti erittäin köyhä maatalousyhteiskunta jossa perheet tekivät maatiloilla 10-12 tuntista päivää ja siinä ei sukupuolella hirveästi ollut väliä kun töitä jaettiin - paitsi kun oli kyse ruoanlaitosta ja pyykinpesusta. Lapsetkin paiskivat töitä aikuisten rinnalla. Ajatus että naisen ei tulisi tehdä miesten töitä on urbaani ja keski- sekä yläluokkainen ilmiö. Mutta älä huoli Farzad, sillä on havaittu, että kun miehet ja naiset saavat vapaasti valita ammattinsa he luontaisesti valitsevat "miesten ja naisten työt", poikkeuksia toki löytyy.

Siinä olet kyllä täysin oikeassa että nykymallinen kilpailuyhteiskunta joka työntää ihmisiä yksinäisyyteen ja maksimaaliseen suorittamiseen ei ole terve ja se on todellakin kallis hinta maksettavaksi "hyvinvointiyhteiskunnasta" - yhteiskunnasta joka palvoo kuluttamista ja tuhoaa ihmissuhteet.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kyllä Markku,

Olen kanssasi samaa mieltä, että loppujen lopuksi luonto voittaa, jos ja kun annetaan valinnan varaa. Toisaalta ehkä monet naiset ymmärsivät väärin minun kirjoitukseni tarkoitusta, vaikka sen ydin ja ajatus oli 100% positiivinen naisia kohti.

Käyttäjän tarjaparkkila kuva
Tarja Parkkila

Asian vierestä..

Läntiset ihmiset ovat sielultaan karkearakenteisempia kuin itäiset ihmiset.

Sen huomaa selvästi myös kielestä, jota käytetään. Täällä kauniita sanoja kartetaan, kauniit asiat ohitetaan, runous on naurettavaa, luonto on vihattavaa, eläimet ovat hyötykäyttöä varten, naiset...orjia, tyylikkät pelottavia, niistä pitää tehdä kauppatavaraa, tai pukea haalareihin. Hengellisyys on sitä, että juodaan verta ja syödään ihmistä. Katsellaan kärsimystä, synnintuntoa, murtumispistettä ja murheen laaksoja, istutaan ristinjuurella ja itketään.

Kirjoita meille kauniita sanoja tuoksuista, tuulesta ja liljoista, ystävällisyydestä, kauneudesta, kukkasista, granaattiomenista ja oliivilehdoista... sielun ravinnoksi.... muuten täällä nääntyy.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kiitos Tarja,

Olen kanssasi samaa mieltä, että väkivaltaa on nykyään osa länsimaalaisten elämää, mutta onneksi laki on säädetty sitä vastaan. Itsekin ihmettelen, kuinka paljon näitä kauhuelokuvia ja väkivaltaisia urheilulajeja näissä maissa harrastetaan.
Olen runoja kyllä kirjoittanut Vapaavuoron palstalla, joten uskon ja toivon, että niistä pidät.

Petteri Forsten

Tuula jos Länsimainen (kristillinen) maailma noin ahdistaa niin miksi ihmeessä asut täällä? Et olisi ensimmäinen etkä viimeinen joka muuttaa pois kun ei siedä ympäristöään. Jos minulla olisi noin paha olo kuin minkä kuvan kirjoituksistasi saa, en miettisi hetkeäkään poistumista jonnekkin, jossa voin olla onnellinen.

Jos ihan rehellisesti lähdet tutkimaan läntisiä ja itäisiä kansakuntia ja vertaa käytyjen sotien määrää, orjuuden yleisyyttä, naisen asemaa yhteiskunnassa ja oikeusjärjestelmää, et löydä suurempia eroja. Eroja on siinä mihin yhteiskunnat ovat menossa. Ennen demokratian syntyä jokaista valtiota ja sen resursseja hallitsivat vain harvat ja suurin osa oli nykymittapuulla orjan asemassa. Uskonnot ovat muutamaa harvaa, kuten buddhalaisuutta lukuunottamatta johdantoa primitiivisistä uskoista, veri, kuolema, tuonpuoleinen ja vallankäyttö ovat niiden kaikkien pohjana.

Mitä tulee korkeakulttuuriin, vertailun tekeminen saattaa olla hivenen vaikeata, makukysymyksiä ja omia preferenssejä. En pidä Egyptin ja Intian korkeakulttuureita sen arvokkaampina kuin Amazonin, Lapin taikka Australian alkuasukkaiden mytologioita, toiset ovat eri mieltä.

Ei ole yllättävää että kulttuurin ja kaupunkivaltioiden syntysijoilla kehitys oli erilaista kun vaikka Euroopassa. Kun Intiassa oli sivistynyt temppeli ja tiedekulttuuri, Suomessa asui keräilijä-metsästäjäkansa. Lisäksi meidän rikas kivi- ja pronssikautinen kulttuuri tuhoutui pahoin läntisen ja itäisen kirkon valtapiiritaisteluiden tuhatvuotisessa väännössä ja kristinuskon tulon myötä. Siitä huolimatta meillä on kansalliseepos joka ei häpeä minkään muun kansakunnan epookeille lainkaan. Minusta Kalevalan kieli ja runot ovat kauniimpaa kuin mitä Toorasta, Suurasta taikka Vanhasta Testamentista löytää. Sama pätee lukemattomiin muihin kulttuureihin Euroopassa. Länsimaisen kulttuurin niputtaminen vain uskonto-nimittäjän alle on älyllistä epärehellisyyttä.

Lopuksi esitän väittämän, naisen ja lapsen asema yhteiskunnassa ei missään ihmiskunnan vaiheessa ole ollut parempi kuin länsimaisessa yhteiskunnassa.

Käyttäjän jarir kuva
Jari Reinikka

En jaksa selata kaikkia viestejä läpi, mutta mikä tässä oli pointtina? Ei oikein auennut...

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Farzad haluaisi, että naiset olisivat aina kauniisti pukeutuneita ja hyväntuoksuisia. Ihana ajatus sinänsä, mutta juuri tulin mattopyykiltä verkkarit ja toppi märkänä, joten ei se aina onnistu:)

Käyttäjän jarir kuva
Jari Reinikka

No olishan se tavallaan ihan kiva. Kyllä minunkin ulkomaalaiset kaverit( lähinnä ei eurooppalaiset) ovat ihmetelleet minkä takia suomalaiset naiset ovat niin miehekkäitä, varsinkin asenteeltaan. Ryyppäävät kuin miehet, puhuvat kuin miehet ja seksuaaliset asenteetkin/käyttäytyminen ovat varsin miehekkäitä, näin minulle on kerrottu.

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Se on vissiin Jari sota opettanut meitä suomalaisia naisia pärjäämään miesten töissäkin.

No ei silti, kyllähän minäkin aina katson mitä päälleni laitan kun ulos lähden. Ja kyllä nykyajan nuoret naiset pukeutuu mielestäni erittäin viehättävästi.

Käyttäjän jarir kuva
Jari Reinikka

Itse ymmärsin näiden kaverien puheista, että kyse ei ollut ulkonäöstä vaan enemmänkin asenteista ja käyttäytymisestä.

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Sori, kirjoitin ensin nimesi väärin. Ehkä meillä on semmoinen "reilu jätkä"-asenne. Omat kaverini kyllä tykkäävät siitä. Kuuluuko se sitten meidän pohjoiseen kulttuuriin, mene ja tiedä?

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Hahahahah...voi sua Ritva..nyt irvistelet minulle ;)
En niin kevyesti ajatellut asiaa, vaan totesin, että teollisuus ja sen kiireinen elämä on maksanut hintansa kehitteyneille maille...Olen sen havainnut ja tuntenut ystäväni hyvä ;)

Käyttäjän ritvapuolakka kuva
Ritva Puolakka

Hahhaa.. Farzad, en irvistele sinulle, vaan tämmöistä se on realiteetti meidän pohjoisessa maassamme:)

Pitäisköhän sinun aloittaa koulutus meidän miehistämme? Jotenkin vaan tykkään näistä meidän jörriköistä:D

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Jari,

Älä anna Ritvan viedä sinut väärään suuntaan ;) Hänhän on jo eilen todennut olevansa eri mieltä kanssani, vaikka ystävyytemme jatkuu edelleen ;)
En ole moittinit vain pinnallisesti suomalaisnaisten ulkonälöä, vaan pohtinut koko juttua syvästi ja pitkäaikaisesti. Siis teollisuus ja sen vaikutukset meidän arkielämäämme.

Käyttäjän jarir kuva
Jari Reinikka

Juu, taisin päästä perille mitä ajat takaa blogillasi..

Käyttäjän Merlin kuva
Markus Lintinen

Farzad Moghaddam, en ole kaikessa samaa mieltä mutta tässä osuit naulan kantaan. Jos vielä tarkennetaan niin on sellaisia aatteita, jossa halutaan että naiset tekee samoja töitä kuin miehetkin siis taistelevat ja sammuttavat paloja yms. Tosin kaivosmiehen töitä eivät naiset vielä ole vapaaehtoisesti ryhtyneet tekemään. Olen kanssasi myös samaa mieltä johtopäätöksistä että olemme kadottaneet jotain kaunista ja korvaamatonta perheissä, ystävyydessä ja ilmapiirissa. Tunneilmapiiri on täällä pohjolassa aika köyhä. Luoja varmaankin alunperin säästi naista ja antoi hänelle kodin hoitaakseen ja miehen hankkimaan elatus työllä. Nainen ei ole tähän tyytyväinen vaan on halunnut molemmat työt itselleen.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Kiitos Markus hienosta kommentistasi.
meidän ei tarvitsekaan olla aina kaikesta samaa mieltä ja juuri tämän elämän kauneus ja jännitys pilee sen erilaisuudessaan. En toki halua naisia vain kotiin ja kotihommiin, mutta uskon, ettei luontoa vastaan voi ja saa taistella teollisuuden vuoksi. Elmä ja kausi vaatii ja tekee omia ihmisiään ja se on totuus, muttei ole oikeus!

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

Huh. Tästä Farzadin kirjoituksesta en pitänyt ollenkaan. Minä tunnen itseni naiselliseksi vaikka minulla onkin tapoja, jotka luokitellaan useimmiten miesmäisiksi. Minusta jokaisella on oikeus tuntea itsensä hyväksi naiseksi/mieheksi ihan omista lähtökohdistaan, ei sen tarvitse riippua siitä sattuuko osumaan erittäin epämääräisen sanan 'normi' sisälle.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Elina,

Erimielisyys on rikkaus ystäväni hyvä ;) Kuvittele kuinka tämä maailma ja elämä olisi tylsä ja synkkä, jos kaikki ihmiset olisivat samaa mieltä eri asioista...
kaikkea hyvää sinulle, mutta ole varma, ettei kirjoitus perustu lainkaan konservatiivisuuteen!

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

En nyt jaksa kaikkia kommentteja lukea ja voi olla, että moni on jo kommentoinut samaan tyyliin. Eli pitää ymmärtää Suomen historiaa ja meidän maantieteellistä sijaintia, niin ymmärtää tämän maan ihmisistä jo aika paljon.

Ei tässä maassa ole kovin kauan ollut tälläinen hyvinvointi ja vauraus mitä meillä tällä hetkellä on. Emme olisi saavuttaneet itsenäisyyttä ja tätäkään vaurautta millään kitisevillä prinsessoilla.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Sekin on totta Timo, mutta teollisuus ja sen tyrkyttämä kiireinen elämä on joka tapauksessa vaikuttanut ihmisiin. Ei vain Suomen kansaan, vaan kaikkien kehittyneiden maiden kansoihin.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Farzad: kiirettä pitää, juu. Kun nyt Suomi tuli puheeksi, kerronpa, että tämä maa on niin kallis, että yhden palkansaajan tulot eivät yksinkertaisesti riitä. Sentähden äidit eivät enää hoida omia lapsiaan vaan kakarat kärrätään hoitoloihin.

Kertoisit enempi millaista arkielämä on Iranissa. Sen, millaista arkielämä on täällä Suomessa, me kaikki tiedämme.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Farzad tietää jotain pinnallista suomalaisuudesta ja kirjoittelee sitten aika heppoisia kirjoituksia niistä tuntemuksistaan. Hyvä niin, kuriositeetin kannalta, mutta ei juuri muuten.
Jos olisin tehnyt samoin Espanjassa asuessani (20vee), ei olisi kunnian kukko laulanut.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Juuri tämä on Suomen ja Espanjan ero, mitä ihailen, arvostan ja rakastan. En mielestäni koskaan pilkannut enkä loukannut Suomea enkä suomalaisia, vaikka niin moni luulee tai siitä minua syytetään. Pääasia, etten ole niin aikonut, enkä tehnyt.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Lisään tähän vielä senverran, että ei ole kovin kauan aikaa kun hautasimme mummoni ja hautajaisissa kerrottiin mummoni elämästä. Ja voin kertoa Farzad, että ne tarinat ja mummoni elämä ei ollut mitään ruusuilla tanssimista.

Moni tänne tuleva maahanmuuttaja ei todellakaan tajua Suomen historiasta ja ihmisistä kovin paljon. He näkevät nykytilanteen eivät he ymmärrä minkälainen Suomi oli muutama vuosikymmen sitten. Kyllä tälläiset asiat jättävät jälkensä koko kansakuntaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Timo,

Kieltämättä asia on niin kuin sanot. Juuri näiden kirjoitusten kautta minä ainakin rikastan tietoan Suomesta ja sen kansasta ja historiastaan.
Älä koskaan luule, että minä ajan jotain ilkeyttä takaa tai vain huvikseni kirjoitan. Minun sanojen takana on varmasti aina ajatusta ja pohdinnan potentiaalia.

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Naisella ja miehellä lienee sama tavoite. Selvitä huomiseen. Alkoholi, talous, terveys, rakkaus ja ruoka. Ylilyönnit edesauttavat yhteiskunnan sairastumista. Sopiva määrä takaa terveyden ja huomisen. Perustellun kieltäytymisen pitäisi kuulua jokaisen persoonan oikeuksiin. Sukupuolten välisellä tasa-arvolla ei ole kuitenkaan valtavaa tarvetta vertailuun. Tasa-arvoisilla oikeuksilla on. Molemmilla on oikeus juosta 100 m olympialaisten finaalissa. Missikilpailuun osallistuu vain se toinen.